Reader Interactions

Reacties 1

  1. Hans ter Brake

    Ik mis het woord ‘mens’ in de zin van patiënt of cliënt en naasten, Douwe. Ook als digitaal participant, niet rondom maar met de patiënt, zou ik willen reageren. Hoe kan die vertegenwoordigd zijn?

    Waar organisaties in ketens denken en eigen portalen en apps hebben, leven mensen in netwerken. Die mens is de enige constante in alle zorgprocessen, kent als enige zijn unieke sociale en professionele netwerk en heeft veel belang bij zijn gegevens en het tijdig, veilig en gecontroleerd beschikbaar zijn en kunnen delen daarvan.

    Voor het eerst krijgen mensen een eigen digitaal hulpmiddel. Een gezondheidsplatform (PGO) dat hen regie geeft, waarmee eigen behoeften in beeld komen (Positieve Gezondheid), dat leefstijl, zelfmanagement, monitoring en zorg op afstand ondersteunt, de beschikking geeft over gegevens, duiding en context-informatie en digitale communicatiemogelijkheden in persoonlijke en dynamische zorgnetwerken. Dat omvat natuurlijk naasten, lotgenoten, ervaringsdeskundigen én professionals/zorgaanbieders.

    Gegevens die mensen zelf kunnen verzamelen, registreren en delen. Ook – of: juist – als ze geen patiënt zijn. Deze geïntegreerde gegevens vormen de basis voor gepersonaliseerde predictie, preventie, leefstijl, zelfmanagement, zorg, behandeling, onderzoek en ontwikkeling.

    De mens als ‘digitaal ondersteunde samenwerkingspartner’. Dat moeten we (regionaal) willen implementeren en opschalen voor toegankelijke zorg van toenemende kwaliteit en veiligheid met acceptabele budgetten en groeiend werkplezier.