Bij Ruwaard van Putten denkt u waarschijnlijk: ‘faillissement’, ‘IGZ’ of ‘slechte zorg op de afdeling cardiologie’. Maar hoe gaat het nu, ruim een jaar later?
Het Spijkenisse Medisch Centrum, zoals de nieuwe naam luidt, is tegenwoordig onderdeel van de coöperatie van het Maasstad Ziekenhuis, het Ikazia ziekenhuis en het van Weel-Bethesda ziekenhuis. Er zijn in een convenant samenwerkingsafspraken gemaakt. We houden als Spijkenisse Medisch Centrum onze eigen financiële uitdagingen en elk specialisme moet een verbinding hebben met hetzelfde specialisme uit minimaal één coöperatie- ziekenhuis.
Het Spijkenisse MC is een klein ziekenhuis op het eiland van Voorne-Putten. De patiënten die hier komen, kiezen echt voor dit ziekenhuis. Ze kennen de medisch specialisten, het personeel en het ziekenhuis staat in ‘hun’ omgeving. Dit is voor vele kleine ziekenhuizen een bekend fenomeen. Toch is het Spijkenisse MC ook weer bijzonder, want het kleine ziekenhuis wordt ‘omarmd’ door de coöperatie.
De eerste stap in het herstelproces begon met goede contacten onderhouden met zowel de huisarts als de patiënt. We moesten het vertrouwen terugwinnen en werken aan veilige zorg binnen het profiel. Om dit te bewerkstelligen, zijn er afspraken gemaakt met de bestuurders van de coöperatie, raad van commissarissen en de zorgverzekeraars.
Onvoorstelbaar
Stel: u bent medisch specialist in een maatschap en opeens staat u op straat. Onvoorstelbaar binnen Nederland, maar gebeurd in Spijkenisse. Na de aanvankelijke schrik was het duidelijk: de zorg moest door. Ineens moesten er samenwerkingsverbanden komen: vakinhoudelijk, financieel, collegiaal.
Er kwamen collega’s uit de coöperatie werken in het Spijkenisse MC. Nieuwe afspraken en protocollen werden met elkaar gemaakt en dat ging niet altijd zonder emotie. Iedereen moest aan de nieuwe situatie wennen. De ‘eigen’ specialisten werkten al jaren in hun eigen praktijk en beslisten zelf. Nu moest er samengewerkt worden met de collegae vakgroep van één of meerdere coöperatie ziekenhuizen. Verhoudingen moesten weer gezocht worden.
Ook voor die coöperatie collegae veranderde er veel. Zij kwamen terecht in een ‘vreemd’ ziekenhuis met andere systemen, andere apparatuur, andere cultuur, andere gewoontes en andere medewerkers. Dat is individueel vaak geen probleem, maar het verplaatsen van een hele groep specialisten is een ander proces, zeker als er tijdsdruk en dwang op rust.
Mooie dingen
Toch zijn er binnen een jaar mooie dingen gebeurd. We moesten over de grenzen van onze instelling gaan kijken. Dit besef is er in de coöperatie steeds meer. Er ontslaan steeds meer vrijwillige samenwerkingen tussen vakgroepen en vrijgevestigde specialisten. Men leert elkaar kennen en durft zich te verplaatsen in elkaars situatie. Er worden gezamenlijk protocollen gemaakt, er komen acties om op postcodegebied de patiënten weer terug te verwijzen naar Spijkenisse, specialismen komt weer terug omdat specialisten uit de coöperatie in Spijkenisse poli en/of operaties komen doen. Er worden duidelijke financiële afspraken gemaakt en steeds meer met de insteek van het elkaar gunnen en betalen op wat er geleverd wordt.
Werkvloer
De verpleegkundigen merken het effect van alle gebeurtenissen en veranderingen dagelijks op de werkvloer. Ze zijn nog net als vroeger betrokken bij hun ziekenhuis. Wel gelden er andere afspraken, maar ze werken in hetzelfde gebouw, met dezelfde systemen en met collega’s die ze kennen uit andere tijden en gewoontes.
Het grote verschil op de werkvloer zit in het werken met de ‘oude’ en ‘nieuwe’ specialisten, patiënten die hun genoegen en ongenoegen over het faillissement en alle veranderingen uiten, de angst dat als het niet goed komt met het Spijkenisse MC en zij weer zonder werk komen. Daarnaast is niet altijd duidelijk waarom de beslissingen genomen worden zoals ze worden genomen. Het kleine Spijkenisse MC naast de grote coöperatie, dat is nieuw en voelt voor de werkvloer nog niet altijd veilig
Zorghart
Er heerst een enorme drive in het Spijkenisse MC om het centrum te behouden voor de regio. De enorme betrokkenheid en bevlogenheid voel je zodra je de drempel over stapt en spreekt met willekeurige medewerker of specialist. Hoe zwaar dit jaar soms was, deze drive raakt niemand kwijt. Iedereen wil goede zorg voor de patiënt, vertrouwen in de samenwerking, laten zien dat het “zorghart” op de juiste plaats zit.
Alle verplichtingen, of het nu is door richtlijnen van VMS, IGZ, TOP procedures, worden zonder klagen doorgevoerd. Het Spijkenisse MC ligt onder een vergrootglas en iedereen weet dat de gevolgen groot zijn als er ook maar iets mis gaat.
Pluim
Er heerst na een jaar nog steeds een enorme betrokkenheid bij; de zorg, elkaar, het ziekenhuis, het nieuwe management en de coöperatie. Naast het vertrouwen dat de verzekeraars het Spijkenisse MC geven en de patiënten waarderingboven de 8.0, is dit een pluim voor een jaar hard werken.
Yvette Langbroek
Mnager bedrijfsvoering Spijkenisse Medisch Centrum.