Het seizoen is weer begonnen. Lage premies en nieuwe polissen halen dagelijks het nieuws. Maar kijk je naar de aanvullende pakketten dan zie je ook een beperkte dekking, hogere prijzen of het helemaal vervallen van een breed aanvullend pakket.
Dit is voor chronische patiënten een onwenselijke trend. Zij vallen tussen wal en schip als het gaat om voor hun zo noodzakelijke zorg. Verklaarbaar is het wel. Want als alleen de gebruikers een aanvullende verzekering nemen, valt er weinig te middelen. En stijgt de prijs, aanzienlijk.
Bereikbaar en betaalbaar
Het maakt wel duidelijk hoe belangrijk een breed basispakket is. Er is ons veel aan gelegen om dat in stand te houden. Daarom hebben we vol overtuiging het hoofdlijnenakkoord over de medisch-specialistische zorg mee ondertekend. Kern van het akkoord is om de zorg bereikbaar en betaalbaar te houden. Met de gemaakte afspraken is grof ingrijpen in het basispakket voorkomen. Nu komt het aan op de uitvoering. Dat vraagt nogal wat, van patiënten, van dokters, ziekenhuizen en verzekeraars.
Van akkoord naar uitvoering
Goede zorg, is zorg die veilig is en bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Zorg die past bij de patiënt en zijn mogelijkheden. Dat kan als de patiënt inzicht heeft in de kwaliteit van de zorguitkomsten, de praktijkvariatie, de kosten en de ervaringen van patiënten met de zorg.
Op doelmatigheid is veel te winnen denk aan shared decision making, ofwel samen beslissen door patiënt en arts. Op basis van goede informatie over het effect van mogelijke behandelingen samen met de dokter besluiten over welke behandeling passend is waarbij de kwaliteit van leven voorop staat. Zo zorgen wij voor betere kwaliteit en betaalbare zorg.
Inzicht ontbreekt
Als patiënt wil je verstandige en goede keuzes maken als het over je gezondheid gaat, maar dan is eerlijke en duidelijke informatie noodzakelijk. Informatie over zorguitkomsten, praktijkvariatie en over de kosten van zorg. Maar nog steeds ontbreekt inzicht voor patiënten vrijwel volledig. Hoe kun je beoordelen wat goede zorg als je geen enkel inzicht hebt in verschillen tussen ziekenhuizen, apotheken, tandartsen en ga zo maar door? En wat zijn de uitkomsten van zorg? Hoe kun je in overleg met de dokters richtlijnen aanpassen als praktijkvariatie geheim gehouden wordt? Dat is onhoudbaar, het is de hoogste tijd voor transparantie. Niet als doel op zich. Maar als middel om te komen tot passende en verantwoorde zorg. Begrijpelijk vertaald tot patiënteninformatie.
Doelmatigheid
In het hoofdlijnenakkoord maakten we met de betrokken partijen goede afspraken. Om verspilling te voorkomen, om ondoelmatigheid tegen te gaan. Om patiënten bewust te maken. Om de kosten in de hand te houden. En om een breed basispakket in stand te houden. Daar is veel inzet voor nodig van alle partijen.
Klanten en contracten
Het zijn drukke maanden voor de aanbieders en de verzekeraars. Er moeten nog veel contracten afgesloten worden. Er moeten klanten en patiënten worden binnengehaald. Druk, druk, druk…En dan moeten de uitgaven voor reclame nog terugverdiend worden. Maar nu even wat echt belangrijk is: afspraken uit het hoofdlijnenakkoord nakomen en samen uitvoeren. Omwille van goede, betaalbare en toegankelijke zorg. Voor de patiënt. Want die staat toch overal en bij iedereen centraal?
Wilna Wind
Algemeen directeur patiëntenfederatie NPCF