Wat me naar aanleiding van een verhaal van Gert Westert, directeur van IQ healthcare bezighoudt is de grote mate van variatie in de kwaliteit tussen zorgverleners en de jaarlijks stijgende kosten stijgen. Het percentage onnodige kosten wordt tegelijkertijd geschat op 20tot 25 procent.
Het houdt Gert Westert ook bezig en was de reden om rondom dat thema het Derde IQ-Healthcare congres op te zetten op 7 september in De Vereeniging in Nijmegen.
IQ Healthcare
Het leuke hieraan is dat dit nu nét samenvalt met de verkiezingen voor de Tweede Kamer die enkele dagen later plaatsvinden. Presenteren sprekers vanuit hun eigen perspectief (patiënt, financier, professional, samenleving) welke therapie nodig is voor deze lijvige patiënt. Gerenommeerde sprekers uit verschillende landen maken hun opwachting.
Niet de minste haalt Gert naar Nederland. Zo spreekt dé grondlegger van het gezondheidszorgonderzoek in de Verenigde Staten prof. dr. John E. Wennberg (Darthmouth Institute). Wennberg ontwikkelde met zijn team de invloedrijke Dartmouth Health Care Atlas. Maar zal ook prof. dr. Ab Klink (VU, ex-minister VWS) zijn visie geven op hoe we de actuele problemen in de gezondheidszorg moeten aanpakken en wie wat zou moeten doen. Wim van de Meeren (bestuurder CZ) en Marjolein Verstappen (bestuurder Achmea), die als zorgverzekeraar deelnemen aan het congres, reageren op de diagnose en geven aan wat volgens hen moet gebeuren en ontvouwen hun plannen, en kennende hebben de daar vast een mening over en met een beetje geluk staat dat borg voor wat vuurwerk.
Programma
De middag telt een viertal parallelsessies, waarin workshops worden gegeven over praktijkvariatie, ‘de patiënt als partner, voor betere kwaliteit’ (CZ), de kunst van het verbeteren van kwaliteit en tenslotte een workshop over PROMs en sturing op uitkomsten (Achmea). Maar uiteraard is het programma ook Patients Included maar daarover later meer.
Fouten in de zorg
De dag wordt afgesloten met een optreden van de Theatergroep Plezant “De Limonadefabriek” die op indringende wijze laten zien wat er zoal fout kan gaan in de zorg voor patiënten, waarna u zich vast de vraag stelt wat U zelf er aan kunt doen 😉