Over creatieve oplossingen voor de problemen in de zorg hoeven we ons geen zorgen te maken, die komen er wel. Zo zijn er de tele-nurses. Je kunt ze vinden in het netwerk Keep in Touch-zorg.
Verpleging 2.0
Binnen dit netwerk helpen ze elkaar met voorbeelden van interactief verplegen waarbij patiënt en verpleegkundigen op een andere manier contact met elkaar hebben. En…. hun aantal breidt zich uit, er ontstaan steeds meer initiatieven met mooie resultaten. Een paar voorbeelden uit de praktijk van verpleging 2.0:
30 minuten
Bij Aveant in Utrecht komt de patiënt met COPD al lang niet meer op het spreekuur. De gewoonlijke dertig minuten die nodig zijn om een onderwerp goed te bespreken volgens symptomen, kennis en gedrag is van de baan. Daarvoor in de plaats beantwoordt de patiënt zelf interactieve vragen en leert van de feedback. Alleen als het nodig is neemt de verpleegkundige persoonlijk contact op. Verspreid over het jaar is gemiddeld dertig minuten videocontact nodig om vier onderwerpen te bespreken. Patiënten geven zelf aan dat de kwaliteit van hun leven verbetert, bovendien zijn ze veel meer en beter op de hoogte van hun ziekte en kunnen zelf meesturen op het proces.
Significant minder
Bij het MUMC in Maastricht komen de hartfalenpatiënten niet meer periodiek op het spreekuur. Ze beantwoorden zelf interactieve vragen, leren van de feedback en natuurlijk is er contact met een verpleegkundige als het nodig is. Waar voorheen het aantal opnames wegens hartfalen 13,5 procent was, is dit nu 9,1 procent. Het zelfde geldt voor heropnames bij hartfalen. Eerst was dit 6,4 procent en nu is dit 2,7 procent. De face-to-face contacten met de verpleegkundig specialist zijn op jaarbasis significant minder geworden.
Slaapwacht
In Lunetzorg verleenden verpleegkundigen nachtzorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Dit gebeurde zowel intra- als extramuraal. Er werden rondes gelopen door verpleegkundigen, er was een centralist en een ‘slaapwacht’ per locatie. Nu wordt er intra- en extramuraal op maat ‘uitgeluisterd’. Dit scheelt niet alleen personeel, patiënten worden niet meer onnodig gestoord, er worden geen insulten meer gemist en de medicatie is veel beter afgestemd. Alleen als er ècht iets mis gaat, is er natuurlijk een professional stand by.
De helft van de tijd
En dan het UMC Utrecht. Daar begeleiden verpleegkundigen (de ouders van) eczeempatiënten. In plaats van op het spreekuur te komen, verzorgen de verpleegkundigen e-consulten in de helft van de spreekuurtijd. Dit voorkomt veel kosten omdat de behandeling veel sneller wordt bijgesteld, patiënten hoeven niet meer te wachten op een afspraak. Ouders hoeven geen werktijd meer te verzuimen door slaapgebrek of een polibezoek.
High tech toekomst
Waar het eindigt? Iedere burger naast zijn DigiD een geïmplanteerde nanobot die de stand van onze lichamelijke en mentale toestand scant en doorgeeft op het device dat zorgprofessionals bij zich dragen. In de kelders onder VWS bevindt zich het center waar alles samenkomt, zodat epidemieën, pandemieën, uitbraken van noem maar op, lang van te voren te voorspellen zijn. Verpleegkundigen runnen het zorglandschap met vaardige hand. In de high tech instellingen wordt naast de specialisten en experts gewerkt met curebots. Leuk om te zien, maar ook een beetje griezelig. Ze zijn nauwelijks van mensen te onderscheiden, en niemand kan met schaken van ze winnen.
Over creatieve oplossingen voor de problemen in de zorg hoeven we ons geen zorgen te maken, die komen er wel. De techniek kent geen grenzen, alles kan. Jammer dat de mensheid wel grenzen kent. Eenzaamheid wordt niet opgelost met robots, hoe leuk en handig ze ook zijn.
Marian Kaljouw
Voorzitter V&VN
Meer informatie over tele-nursing en Keep in Touch-zorg: www.verpleging20.nl