Kortgeleden verscheen er een bericht in de pers waarin stond dat uit onderzoek is gebleken dat ziekenhuizen waar artsen in het bestuur zitten beter presteren. Voor u misschien een verrassing, voor mij niet.
Uit eerder onderzoek is al lang gebleken dat een grotere betrokkenheid van specialisten bij de ziekenhuisorganisatie beter is. In de Verenigde Staten zijn de zogenaamde “doctor-owned hospitals” de best draaiende ziekenhuizen van het land. Combineer dit met onderzoek waaruit blijkt dat een bedrijf beter presteert indien de kernprofessionals aandeelhouder zijn en het ontwerp voor de ziekenhuisorganisatie 2.0 is geboren. De medisch specialist als aandeelhouder van het ziekenhuis.
Uitdagingen voor de ziekenhuizen
Aangezien de ontwikkelingen in de ziekenhuiszorg elkaar snel opvolgen, wordt er verhoogde wendbaarheid gevraagd van ziekenhuisorganisaties. De komende tijd moeten belangrijke strategische keuzen worden gemaakt. De vraag rijst: is de hedendaagse organisatiestructuur van vrijgevestigde maatschappen enerzijds en de ziekenhuisorganisatie als facilitair bedrijf anderzijds wel toegerust om effectief en snel de juiste keuzen te maken? De vraag stellen is deze beantwoorden. De logge, bureaucratische overlegstructuren hebben afgedaan. Het is tijd voor nieuwe dynamiek, waarbij de ziekenhuisbelangen en de verschillende belangen van de maatschappen versmelten. De vrijgevestigde medisch specialist als aandeelhouder van zijn eigen ziekenhuis is hiervoor de beste optie.
Waarom?
Om deze vraag te beantwoorden moet gekeken worden naar de belangrijkste doelen van de ziekenhuizen voor de komende jaren. Dat is in de eerste plaats een goede, liefst betere, kwaliteit medisch specialistische zorg. Om dit te bereiken is de input van de kernprofessionals van het ziekenhuis, de medisch specialisten, nodig. Zij moeten zorgen voor innovatie ter verbetering van de kwaliteit en veiligheid van de zorg, zowel op organisatorisch als medisch inhoudelijk vlak. Daarnaast moet het ziekenhuis gaan renderen. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt gaat het in een markt niet zozeer om groei, maar om rendement. Ook bij gelijkblijvende omzet kan een organisatie beter renderen, door de juiste producten te leveren, tegen lagere kosten. Om zowel betere kwaliteit, innovatie en rendement voor elkaar te krijgen moeten er duidelijke keuzen gemaakt worden: welke zorg doen we wel en, nog belangrijker, wat doen we niet? Waar zijn we goed in? Waarin gaan we investeren?
Indien een medisch specialist aandeelhouder zou zijn van zijn eigen ziekenhuis, dan verdwijnen de schotten tussen de maatschappen en tussen de maatschappen en het ziekenhuis. De zo broodnodige keuzen zullen dan ook sneller kunnen worden gemaakt en door medisch specialisten breder worden gedragen. Het belang van de maatschap is namelijk versmolten met het belang van het ziekenhuis
Hoe dan?
Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden. Eén ervan is dat de vrijgevestigde specialisten hun goodwill rechten overdragen aan het ziekenhuis in ruil voor aandelen. Nieuwe specialisten worden in dienst genomen en kunnen bij gebleken geschiktheid uiteindelijk ook aandeelhouder worden. Eindelijk zoiets als specialist en carrière. Voor de verdere invulling van dit beleid kan worden gekeken naar de methodiek van de diverse advocatenkantoren, notariskantoren en consultancy bedrijven. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Het model waarvoor wordt gekozen is natuurlijk afhankelijk van de doelen die men wil bereiken.
Wat is het resultaat?
Uiteindelijk zal dit leiden dit tot een ziekenhuis waar veilige en goede kwaliteit zorg wordt geleverd tegen een lagere prijs. De specialisten en het overige personeel werken graag in deze innovatieve en betrokken omgeving. Er is dan ook een sterke positie op de arbeidsmarkt.