Van alle belangen waar u mee te maken heeft, staat die van uw patiënt bovenaan. Geleverde kwaliteit en gerealiseerde klanttevredenheid zorgen ervoor dat naar u verwezen wordt en dat de zorgverzekeraar de rekening betaalt.
De zorg is doordrenkt van het plezier om de ander te kunnen helpen en die spirit in uw team wilt u graag vasthouden. Alleen is de zorg in Nederland te duur geworden. We moeten doelmatiger werken, bezuinigen, inkrimpen en kosten besparen. Daartegenover staat een groeiende vraag naar zorg. We zoeken informatie, duiding, behandeling, ondersteuning, lotgenotencontact, preventie, voeding, beweging en ontspanning.
Minder middelen
Zonder op kwaliteit in te leveren, wilt u meer bereiken met minder middelen. U maakt uw organisatie zo plat mogelijk en belegt verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Daarbij automatiseert u zo veel mogelijk en voeren zorgprofessionals ondersteunende, administratieve taken zelf uit. Real-time, any time. Maar ondertussen piept en kraakt uw organisatie.
Het antwoord op dit productiviteitsvraagstuk komt uit een onverwachte hoek, namelijk van de patiënt. Uit recent onderzoek van Strategy& (VS) blijkt namelijk dat 80 procent van de mensen hun zorg digitaal wil organiseren, maar dat slechts 23 procent dit ook daadwerkelijk doet. Meer dan 25 procent geeft bovendien de voorkeur aan het online kanaal boven een live-bezoek of telefonisch consult.
Goede communicatie
Goede zorg staat of valt met goede communicatie. Daartoe heeft het Institute for Healthcare Communication (voorheen Bayer Institute) het ‘4 E’s model’ ontwikkeld. Kern daarvan is dat tevredenheid, therapietrouw en gezondheidseffecten toenemen als de zorgprofessional in staat is mensen op een empathische wijze te betrekken bij hun proces van beter worden en blijven.
Al die goede inzichten vinden slechts in beperkte mate hun weg naar het internet. Terwijl de patiënt het grootste deel van zijn ziekte )online te vinden is. Nu nog via PC, laptop, iPad of mobiel maar straks met de komst van Internet-of-Things raken ook die apparaten overbodig en staat alles met elkaar via internet in verbinding. Voor geïnteresseerden: dit is wat Google-topman Eric Schmidt daar onlangs over zei.
Vijf tips
Online dus als plek om meer te bereiken, voor meer patiënten en met minder middelen. Hierbij vijf stappen om u op de digitale weg te helpen;Maak een frisse start.
- Begin gewoon, begin klein en bouw voort op wat werkt. Dit ontdek je gaandeweg. Maar ga niet over één nacht ijs: het moet kloppen vanaf de eerste indruk.
- Stel doelen. Groot en klein. Voor de korte en lange termijn. Online en offline. De Patiënt Journey van uw klant is langer dan u denkt en u kunt op veel meer momenten relevant zijn.
- Communiceer in lijn met uw kernwaarden, bewijs empathie en betrouwbaarheid, betrek de patiënt in het gezamenlijke verhaal en laat hem of haar de informatie en emoties ervaren.
- Laat deelwaardige en deelbare content voor u werken. Content rules the web en zorgt voor conversie. Doelen geven richting, uiteindelijk wilt u mond-tot-mond reclame realiseren via own, paid en earned media.
- Maak de interactie persoonlijk, de patient journey is uniek; ‘ik wil nu, door jou, geholpen worden’ .
Alternatief
Nu is het internet nog een kans om meer te bereiken met minder middelen. Binnenkort zal internet een vast onderdeel zijn van uw product en dienst. Het gaat niet zozeer om de techniek, als wel om de taal. Die staat aan de basis van communicatie met woorden als manier om ideeën over te brengen. Persoonlijk en relevant. Tijd heelt alle wonden, maar als tijd schaars is, is internet een goed alternatief.