Reader Interactions

Reacties 3

  1. e.devos@terwille.nl

    De gereguleerde marktwerking vraagt om een gelijk speelveld. voor kleinere instellingen is dit niet in balans. Verzekeraars hebben hier gezamenlijk digitaal contracteren ingevoerd, wat zelden leidt tot een open gesprek over de inhoud van zorg of werken aan vertrouwen. Er wordt een voorstel gedaan wat onder de kostprijs zit veelal zonder volume afspraak. Met name kleinere verzekeraars hanteren generieke onderbouwingen en zijn niet bereid tarieven aan te passen zonder onderbouwing en stellen voor dan geen contract te sluiten. Dit alles is niet helpend te komen tot vertrouwen. je kan dus als aanbieder kiezen te tekenen ‘bij het kruisje’ en genoegen te nemen onder kostprijs te werken of geen contract af te sluiten wat betekent een nog groter tekort. Wat heb je aan geen plafond als de tarieven tot 20% onder de kostprijs voorgesteld worden? De NZa ziet hier niet of onvoldoende op toe. Het is bijzonder dat de grotere verzekeraars die wel of face to face met ons aan tafel zitten en/of digitaal contracteren maar wel de moeite hebben genomen de inhoud en kwaliteit van de zorg te hebben bezocht wel tot passende tarieven te komen die meer dan 10% hogere tarieven afspreken dan de meeste kleine verzekeraars. Alleen DSW en ASR zijn bereid het inhoudelijke gesprek digitaal goed aan te gaan.
    Ik ben zeer voor transparantie en vertrouwen, maar ik heb ook grote behoefte aan een NZa die ingrijpt als er geen gelijk speelveld is er geen gelijkwaardige onderhandeling plaatsvindt. Ondanks correspondentie en meldingen aan de NZa is er tot op heden geen actie of ingrijpen. Dit helpt geenszins in het nodige vertrouwen. ik kom graag in gesprek met de NZa om te bespreken wat nodig is om het vertrouwen te laten groeien. Ik zie ernaar uit!

    • Robert Kreis

      Goede reactie van deVos. De “dubbelhartigheid” van NZA en ACM ten aanzien van onze nog altijd wettelijk bestaande marktgerichte zorg is tekenend. In welke markt bepaald de autoverzekeraar de productie van de autofabrikant? Nog sterker, in welke markt bepaald een bundeling van autoverzekeraars welke garage moet sluiten of zo afgeknepen wordt dat die moet sluiten? Alles het gevolg van niet transparante onderhandelingen.
      Robert Kreis

  2. Karik

    Ik zie twee simpele oplossingen om dit proces te verbeteren:

    1) verplicht de zorgverzekeraar om binnen een termijn van 2 weken gemotiveerd te reageren op een verzoek tot ophoging van het budget. Niet tijdig gereageerd? Dan mag de aanbieder er vanuit gaan dat de budgetophoging is geaccepteerd. Nu kan een aanbieder lang in onzekerheid verkeren, maar onduidelijk is of de zorgverzekeraar met extra budget over de brug komt. En als de ophoging van het budget dan alsnog wordt geweigerd, dan kan alsnog ineens (vrij bruusk) het slot op de instroom gezet moeten worden. Daarbij helpt het ook niet mee dat bij een budgetophoging doorgaans wordt afgesproken dat deze niet de kosten dekt van de overschrijding van het budget voordat de ophoging was toegekend.

    2) neem een verplichting op voor zorgverzekeraars om op de website te publiceren welke aanbieders nog wel budgetruimte hebben. Liefst met een kleurcodering (groen: nog 50% van het budget over, geel: nog 25% van het budget over, oranje nog 10% van het budget over en rood, geen budget meer). Deze cijfers moeten dan gebaseerd zijn op de geprognotiseerde benutting van het budget (de resterende kosten voor de verzekerden die al in behandeling zijn in dat jaar), want een aanbieder moet immers de behandeling nog wel binnen het budget kunnen afmaken. Nu komt het geregeld voor dat aanbieder terug krijgen dat er geen reden is voor een ophoging van het budget, omdat er genoeg zorg is ingekocht. Maar dat laatste is niet transparant en voor zowel de zorgaanbieder als de verzekerde niet toetsbaar.

    Een dergelijke monitor voor resterende budgetten laat ook mooi zien of er landelijk wellicht nog wel ruimte is, maar regionaal niet. Dat kan voor een verzekerde die in die regio woonachtig is, wel een probleem zijn.