Het bericht van de afspraken tussen minister, ziekenhuizen en zorgverzekeraars over beheerste kostenontwikkeling is positief nieuws. Ook voor de patient. Want die krijgt de goede zorg op de juiste plek.
De patiënt kan niet meer voor alle zorg in het dichtstbijzijnde ziekenhuis terecht. Dat was nu ook al vaak zo. Mensen die dit betreft, weten dit en accepteren dit. Maar het zal nu vaker het geval zijn. Het is belangrijk dat mensen weten dat het uit oogpunt van veilige en goede zorg verstandig is om voor ingewikkelde behandelingen een gespecialiseerde aanbieder op te zoeken. Die omslag in denken zal tijd vergen.
Inspanning
Verzekerden kunnen elk jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar. De Zorgverzekeringswet bestaat nu ruim vijf jaar, maar nog steeds kom ik mensen tegen die niet naar een andere zorgverzekeraar durven over te stappen omdat ze menen dat ze dan geweerd worden in verband met ziekte of leeftijd. Het zal dus veel inspanning vergen om duidelijk te maken dat het in het belang is van de patiënt om in bepaalde gevallen naar een verder gelegen ziekenhuis te gaan. Bij het uitwerken van de plannen samen met de patiëntorganisaties zal dit aspect ruime aandacht moeten krijgen.
Overdracht
Voor- en nazorg zullen zo dicht mogelijk bij de patiënt in de buurt worden geboden, hetzij in het streekziekenhuis, hetzij in de eerste lijn. Dit vergt een fijnmazig netwerk van samenwerking met een goed georganiseerde overdracht. Vanuit de rapporten over patiëntveiligheid weten we dat juist overdrachtsmomenten risicovol zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook al voor de overdracht tussen ziekenhuis en huisarts. En straks nog meer, als het gaat om overdracht van ziekenhuis naar ziekenhuis en/of huisarts. Ook hiervoor moet bij de uitwerking van de afspraken aandacht zijn.
Goede zorg
Dan de keuzevrijheid van de patiënt om zijn eigen zorgaanbieder te kiezen. Nu is dat het geval omdat de zorgverzekeraar bijna alle ziekenhuizen voor alle zorg heeft gecontracteerd. De meeste mensen kiezen voor het ziekenhuis in de buurt. Er zal meer gericht en geconcentreerd worden ingekocht. Het is van belang dat de zorgverzekeraar duidelijk maakt waar goede zorg voor een bepaalde behandeling verricht wordt. Dit vraagt om nadere uitwerking voor mensen met een restitutiepolis.
Primaire reactie
Wat schiet de patiënt ermee op? Zijn eigen primaire reactie zal zijn “ik ga erop achteruit, ik word nu voortaan door mijn zorgverzekeraar naar een bepaald ziekenhuis gestuurd.” Vandaar mijn pleidooi om de patiënt in het hele proces mee te nemen. De patiënt krijgt er wel degelijk iets voor terug: kwalitatief goede zorg op de juiste plek. Daarnaast maken deze afspraken het mogelijk binnen de financiële kaders te blijven en dat is gunstig voor de ontwikkeling van de zorgpremie en de omvang van het basispakket en dus voor de patiënt.