Reader Interactions

Reacties 1

  1. Hans ter Brake

    Krappere arbeidsmarkt wordt zelfs door zorgverzekeraars als grootste probleem genoemd. Meervoudige vergrijzing en ontgroening. We weten het al lang, we anticipeerden onvoldoende.

    Kunnen we zorg voorkomen of ontlasten? Door ontregelen of innoveren, door het beter of anders te doen? Jac gelooft er niet zo in: “Ze gaan daarvoor te traag of ze werken onvoldoende in de praktijk en implementeren blijkt niet zo eenvoudig.”

    OECD – OCDE rapporteert recent aan Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport : “While many countries are gearing up to use data, including health data, as the fuel to power research and innovation, the Netherlands risks being left behind in this regard unless current deficiencies in data governance, interoperability and exchange are addressed. A recent Open Data Institute report put the Netherlands in the ‘limited vision’ category for advancing the secondary use of health data when compared with other EU countries”.

    Innovatie – ‘beter doen’ – zal dus onvoldoende impact hebben bij ons. Ik geloof daarnaast dat het duo emancipatie en innovatie, de ‘krokodillenbek’, zoals verschil tussen zorgvraag en aanbod is getypeerd op #ICTH22, zelfs eerder vergroot dan verkleind: er kan meer dus patiënt én professional willen meer.

    Tijd om te innoveren door het ‘anders te doen’. Door het empoweren van mensen en naasten. Gericht op leefstijl, gezondheid en zorg. Voor dat we concessies moeten doen aan kwaliteit van zorg en leven. Voor dat grootschalig zorgonthouding plaatsvindt zoals tijdens Corona.

    Voor het eerst krijgen mensen een eigen digitaal hulpmiddel. Een gezondheidsplatform (PGO) dat hen regie geeft, waarmee eigen behoeften in beeld komen (Positieve Gezondheid), dat leefstijl en zelfmanagement ondersteunt, de beschikking geeft over gegevens, duiding en context-informatie en digitale communicatiemogelijkheden in persoonlijke (dynamische) zorgnetwerken.

    Gegevens verzamelt uit dossiers van professionals en zelf vastgelegd. Ik zou verwachten dat door intelligente systemen aanbevelingen worden gegenereerd. Zie recente brief van Minister Ernst Kuipers.
    En dat professionals, ervaringsdeskundigen, bondgenoten en naasten je vervolgens helpen bij duiding van die gegevens en aanbevelingen, nemen van besluiten, implementatie van acties en het bereiken van doelstellingen.

    Lastig? Denk aan TUI-app: vliegveld, airliner, busonderneming, hotel en ‘uitstapjes’ hebben allemaal eigen portalen. We gebruiken die app voor planning, efficiëntie, betaling en gemak. Elk van ons heeft andere reis, met toch dezelfde app. Regie bij de mens dus, dan winnen alle partijen. Van god naar gids noemen zorgprofessionals dat.