Onlangs werd ik door een divisiedirecteur van een zorginstelling gevraagd om op te treden op een interne innovatiebijeenkomst. Ik had me voorbereid op de nodige scepsis en had in mijn hoofd al een aantal antwoorden op lastige vragen geformuleerd. Maar de eerste vraag kon ik meteen doorschuiven naar de divisiedirecteur: “Wanneer is ónze organisatie hier klaar voor?”
In de zaal van ruim 80 zorgprofessionals waren er maar een handvol mensen die zelf ervaring hadden met eHealth. Niet verwonderlijk, want ook de koplopers op het gebied van eHealth komen nog niet aan heel hoge aantallen patiënten en zorgverleners die er regelmatig gebruik van maken. Ondanks dat is het enthousiasme voor eHealth groot. De basis van dit enthousiasme ligt in het vermogen van de zorgrpofessionals om direct de vertaalslag te maken van technische mogelijkheden naar concrete toepassingen in hun eigen zorgpraktijk: het terugdringen van no shows, bereikbaar zijn voor patiënten ook buiten de reguliere afspraken om, intensivering van de behandeling zonder meer tijd kwijt te zijn. Dat soort resultaten spreekt direct hun enthousiasme voor de zorg aan. Ze omarmen graag innovaties waarvan ze voelen dat het hun zorg beter maakt, hun patiënten ten goede komt.
Inbedding
Dit enthousiasme onder zorgprofessionals is hard nodig. Ondanks de letterlijk duizenden gezondheidszorg apps die voor de smartphones beschikbaar zijn, laat onderzoek telkens weer zien dat een goede inbedding in het reguliere zorgproces een belangrijke voorwaarde is voor het daadwerkelijk gebruik van eHealth. Stel dat je gebruik maakt van een elektronische stoppen-met-roken-coach die je uitnodigt aan te geven op welke momenten je problemen hebt om het vol te houden. Wanneer vervolgens de longverpleegkundige tussentijds nog even met je stil kan staan bij deze momenten, dan heeft dat veel meer effect dan wanneer je het alleen met je doe-het-zelf eCoach moet doen. Zo werkt eHealth voor patiënt en zorgverlener tegelijk. Door de zorg krijgt eHealth daadwerkelijk meerwaarde. En de zorgprofessionals willen graag!
Klaar
Is onze organisatie al klaar om goed voor eHealth te kunnen zorgen? Kan de techniek in huis het wel aan? Zijn er mensen beschikbaar die helpen als er problemen zijn? Oftewel: kunnen we veilig eHealth in gaan zetten als we daar voordeel voor de patiënt en voor de zorg van zien? Die vraag kreeg de divisiedirecteur voorgelegd door zijn eigen innovatieve zorgprofessionals. Natuurlijk was zijn antwoord positief, hij had mij immers zelf uitgenodigd voor de divisiebijeenkomst. Maar hij wist ook heel goed dat hij eigenlijk niet goed wist waar hij zo volmondig “ja!” tegen had gezegd.
Passende antwoorden
Zorgen voor eHealth, hoe doe je dat? Kies je voor de dossieroplossing van je eigen leverancier of maak je gebruik van een persoonlijk gezondheidsdossier specifiek voor de patiënt? Wie helpt de patiënt als die er thuis niet uit komt? Kun je zonder beveiligde email nog voldoen aan de normen voor informatiebeveiliging? Dit zijn maar een paar van de vragen die op je afkomen als je organisatie wil gaan zorgen voor eHealth. Gewapend met passende antwoorden staat de organisatie daadwerkelijk klaar om samen met de enthousiaste zorgprofessionals te zorgen voor daadwerkelijk betere zorg met eHealth.
Robert Stegwee,
Bedrijfsinformatiekundige bij Capgemini Consulting