BLOG

'Innovatief opleiden' verdient serieuze kans

'Innovatief opleiden' verdient serieuze kans

Laat ik maar met de deur in huis vallen: de gezondheidszorg zit zichzelf soms behoorlijk in de weg. Er is inmiddels een bekende grap dat door het ‘centraal stellen van de patiënt’, diezelfde patiënt vaak wel in de weg komt te staan. Over innovatie in de gezondheidszorg kunnen soortgelijke grappen gemaakt worden: de innovatie zit ons soms aardig in de weg.

Mag ik u meenemen in het door het veld aangejaagd idee om jonge mensen op te leiden voor de acute zorg en anesthesie? Hogescholen in Utrecht en Arnhem/Nijmegen hebben daar de opleiding Medisch Hulpverlening voor ontworpen, die in 2010 is gestart.

Opleiding Medisch Hulpverlening

Doel van de opleiding is om jonge mensen op te leiden voor medisch ondersteunende functies in bijvoorbeeld de anesthesie, de acute hulpverlening en de diagnostische hoek (zoals radiodiagnostiek en hartfunctie). Vanuit deze maatschappelijke ambitie zoeken beide hogescholen nadrukkelijk de samenwerking met het veld.

De jongeren die zich voor deze opleiding aanmelden willen zich niet zo zeer richten op het langdurig verlenen van zorg, maar zoeken het vooral in het ‘korte contact’. De BMH lijkt een ‘gat in de markt’ te zijn voor jongeren. Meer dan 250 aanmeldingen in Nijmegen. Zij willen een kans om via een route die hun aanspreekt een plaats in de gezondheidszorg bemachtigen.

Tegenwerking

Aan die jongeren ligt het dus niet. Het bemachtigen van een plaats in de gezondheidszorg blijkt echter weerbarstiger. Daar spelen ‘domeinen’ een rol, hetgeen deze innovatie in de wielen lijkt te rijden. Dat gebeurt heel subtiel. Bijvoorbeeld door het tegenwerken van het verkrijgen van de BIG-titel voor deze professionals, of door het blokkeren van de broodnodige stageplekken.

Heilige huisjes

In 2004 schreef Ben Crul al in Medisch Contact: "Domeindenken tiert nog steeds welig in onze gezondheidszorg. Het aanbod regeert. Heilige huisjes van beroepsbeoefenaren die met elkaar hebben afgesproken wat tot hun gebied behoort. Een domein waarvan de ander moet afblijven. Eigen richtlijnen en protocollen. Een eigen club. Een eigen aannamebeleid. Grenzen rond bevoegdheden, die vaak nog wettelijk beschermd zijn ook. Bevoegdheden die qua vergoeding door financiële schotten streng gescheiden zijn…"

Is er wat veranderd? Zeker, zou je zeggen want wij zitten in 2012. Valt toch tegen, kun je ook zeggen, zeker als jij kijkt naar het genoemde voorbeeld van de opleiding Medische Hulpverlening. De vraag zou veel meer moeten regeren. Patiënten zijn niet bezig met domeindenken, zij willen gewoon deskundige en empatische hulpverleners.

Geef innovatie een kans

Geef dus deze innovatieve opleiding, die goed is voor patiënten en professionals, alle kansen. Regel de BIG-toekenning en stop met het weren van stagiaires. Innovaties, ook op opleidingsgebied, staan niet in de weg, maar zijn broodnodig voor een duurzame en betaalbare zorg voor ons allemaal.

Jan Kremer

2 Reacties

om een reactie achter te laten

van Oene

23 juli 2012

Helemaal mee eens!
Als ziekenhuisbesturen aandringen op verkorte opleidingen, moeten zij deze studenten ook de kans geven praktijkervaring op te doen. Alleen dan kunnen we beoordelen of het uitstroomniveau van het gewenste kaliber is!

de wit

1 augustus 2012

onze dochter doet deze opleiding en ze is ontzettend gemotiveerd juist door het doen van dingen en niét alleen de theorie alleen wordt de kennis goed opgeslagen en mede door de stage dus medische wereld geeft ze de kans en stel je open voor iets nieuws de medische hulpverlener!!!!

Top