BLOG

TV-soap helpt jongeren te werven voor zorgbaan

TV-soap helpt jongeren te werven voor zorgbaan

De zorg is een goede omgeving voor drama, zo blijkt uit vele televisieseries die zich in ziekenhuizen afspelen. Nu komt er ook een dagelijkse tv-serie die zich afspeelt in de branche van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg. Zorgorganisaties hebben hiertoe zelf het initiatief genomen, samen met ActiZ.

Want we willen een realistisch beeld van de zorg scheppen; op een toegankelijke manier laten zien hoe we werken en wat de essentie is van wat we doen in de VVT sector. En op een manier waarmee we jongeren kunnen bereiken.

Onmisbaar

Waarom is dat nodig? Een belangrijk reden is dat we, ondanks de bezuinigingen op de korte termijn, op de middellange en lange termijn meer zorgmedewerkers nodig gaan hebben. We pleiten ervoor om de zorg anders te organiseren. Naast mantelzorgers en vrijwilligers zijn ook de zorgprofessionals onmisbaar! De branche wil nu alvast jongeren enthousiasmeren om een opleiding tot verzorgende of (wijk)verpleegkundige te gaan doen, zodat we over een jaar of 4, 5 kunnen voldoen aan de stijgende zorgvraag.

Mooie verhalen

De soap, die Malaika heet, maken we niet alleen voor toekomstige medewerkers in de zorg en dienstverlening, maar ook voor de mensen die nu in de zorg werken. We willen bereiken dat  medewerkers met trots kunnen zeggen: kijk, dat is mijn wereld. En we willen ook laten zien aan mensen die misschien binnenkort zorg nodig hebben voor zichzelf of een familielid hoe het er aan toe gaat in de zorg. De mooie verhalen, maar ook de dagelijkse dilemma’s. En de inmiddels beschikbare innovaties, zoals zorg op afstand en allerlei domotica. En verhalen over en uit de zorg zijn er voldoende: van medewerkers, cliënten, vrijwilligers en mantelzorgers.

Natuurlijk is een soap gedramatiseerd, maar de essentie van het werk: het contact tussen mensen, die kan een tv serie heel goed laten zien. Belangstellende jongeren zullen via de website van de tv-serie geleid worden naar onze arbeidsmarktcampagne (openarmen.nl) waar zij alle informatie over beroepen en opleidingen kunnen vinden.

Discussie

Hoe mooi zou het ook zijn als de serie straks door heel Nederland bekeken wordt. Dat iedereen het heeft over de dilemma’s die er spelen, via de social media, maar ook bijvoorbeeld bij de bakker. Bijvoorbeeld de mantelzorger voor wie het eigenlijk teveel wordt, maar die toch zijn echtgenote niet naar een verpleeghuis wil brengen. Of een succesverhaal van de wijkverpleegkundige die een eenzame cliënt in contact brengt met zijn buurtgenoten. Of de bewoner van een verpleeghuis die met zijn kennis en passie voor muziek van betekenis is voor zijn medebewoners door het organiseren van muziekochtenden.  

Malaika

Vanaf maandag 25 maart is Malaika op werkdagen te zien tussen 19,00 en 19.30 uur bij RTL 5. De serie wordt gemaakt door Bing Film & TV onder creatieve leiding van Johan Nijenhuis. Eerder waren deze makers verantwoordelijk voor onder andere ‘Goede Tijden Slechte Tijden’, ‘Costa!’, ‘Verliefd op Ibiza’, ‘Voetbalvrouwen’ en ‘SpangaS’. Dat belooft een mooie serie. Ik kijk er nu al naar uit.

Aad Koster
Directeur van ActiZ

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

22 januari 2013

Eindelijk eens een positief beeld over de sector op TV. Geen slechte zorg vanwege slecht management, vakanties of simpelweg geld tekort, maar mooie momenten van professionele goed opgeleide teams met tijd en hart voor de patiënt. Even weg van de alledaagse werkelijkheid, heerlijk.

Anoniem

22 januari 2013

Kort geleden heeft een echtgenote van een verpleeghuispatiënte zelfmoord gepleegd omdat hij de zorg die wij zijn vrouw konden bieden niet kon accepteren. Wij zijn er allemaal van ondersteboven, maar we zijn van mening dat we de middelen niet hebben om beter voor mevrouw te zorgen. Ik hoop dat dit soort dilemma's aan bod komen in de serie op een manier dat de medewerkers hier beter mee leren omgaan, want wij denken aan een ander vak na zo'n gebeurtenis.

van Troost

23 januari 2013

Prima initiatief, verpleegkundigen en verzorgenden kunnen laten zien hoe mooi het vak is en hoe lastig de dilemma's soms zijn. Positieve PR voor het vak hebben we nodig, anders komen we hoofden, handen en harten te kort in de toekomst.

Top