BLOG

Dirigeer bepaalde patiënten naar de anderhalve lijn

Er zijn patiënten met een zorgvraag die weinig met een ziekenhuis te maken heeft. Ze hebben weliswaar een lichamelijke klacht, waar een specialist hen voor kan behandelen, maar zij hebben niets aan de uitgebreide infrastructuur in het ziekenhuis. Deze patiënten kunnen het beste naar de anderhalve lijn.

Sjoerd, negen jaar oud, heeft een vervelende klacht: bedplassen. Niet levensbedreigend, maar Sjoerd schaamt zich behoorlijk. Zijn ouders hebben zelf geprobeerd met gezond verstand het op te lossen, en ook de medicatie van de huisarts hielp niet. Dus op naar het ziekenhuis, waar hij volgens de richtlijnen verschillende onderzoeken zal doorlopen en geholpen kan worden door een multidisciplinair team van medisch specialisten, paramedici en verpleegkundigen.

Infrastructuur en protocollen

Ieder jaar besteed ik denk ik wel ongeveer eenderde van mijn tijd aan patiënten die een klacht hebben, maar eigenlijk geen behoefte hebben aan de uitgebreide infrastructuur en de vele protocollen die wij in het ziekenhuis hebben opgetuigd. Het is fijn dat de OK, de IC, het laboratorium en andere afdelingen klaarstaan mocht er iets mis gaan in de behandeling van Sjoerd maar de kans dat hij gebruik zal maken van al die voorzieningen is klein, heel klein. Dit leidt tot de vraag of we dan deze patiëntenstroom, die niet veel heeft aan een ziekenhuisomgeving, niet anders en beter van dienst kunnen zijn. Waarbij anders goedkoper betekent, en beter ook echt beter.

Veel patiëntengroepen komen naar het ziekenhuis voor de expertise van de medisch specialist, zonder dat zij de  infrastructuur van een ziekenhuis nodig te hebben. Maar aangezien de meeste medisch specialisten in dat ziekenhuis werken, betaalt iedere patiënt die binnenkomt wel mee aan de exploitatie van het ziekenhuis. De ziekenhuisfinanciering is mede gebaseerd op dit soort 'verkeerde plek-patiënten'.

In de vergoedingsstructuur die wij hebben opgetuigd worden wij allen gemotiveerd om deze patiëntengroepen wel gebruik te laten maken van een ziekenhuis. De basis van DOT’s is immers de gemiddelde belasting van een ziekenhuis door alle patiënten die daar gebruik van maken. Maar de zorgvraag is een andere: aandacht, geruststelling, gedragsinterventies, misschien medicatie. Met andere woorden: de zorgvraag van deze patiënten heeft weinig met een ziekenhuis te maken. En ik denk dat dat ook geldt voor menig ander specialisme.

Anderhalve lijn

Ik zou er dan ook voor pleiten deze patiëntenstromen veel explicieter naar een anderhalve lijn te dirigeren. De anderhalve lijn is een plek waar huisartsen kunnen doorverwijzen naar medisch specialisten. Een plek waar de kennis en ervaring van de medisch specialist centraal staan in het antwoord op de zorgvraag van de patiënt. Waar we anders en veel goedkoper kunnen zijn dan in een ziekenhuisomgeving, al moet dan wel de financiering van ziekenhuizen op de schop.

De anderhalve lijn is een plek waar Sjoerd beter geholpen kan worden.

Joost de Bie

Kinderarts bij Zuwe Hofpoort Ziekenhuis

Joost de Bie_311 

3 Reacties

om een reactie achter te laten

de Wildt

10 juli 2015

1,5 lijn is een prima oplossing als er medisch specialistische zorg nodig is. Het gaat dan vooral om complexe voorspelbare zorg zonder kans op complicaties. Zo niet dan is een (virtueel) meekijkconsult bij de huisarts te prevaleren, omdat de patiënt niet in het medisch specialistisch circuit komt, geen eigen bijdrage betaald en de klacht vanuit holistisch perspectief beoordeeld wordt. Of bedplassen een specialistisch probleem is? Kan de POH GGZ jeugd daar niet beter eerst naar kijken?

Bert Roldaan

10 juli 2015

Misschien ook eens kritisch naar de financieringsstructuur kijken?

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

10 juli 2015

Joost,
Een prachtvoorbeeld om aan te melden bij het meldpunt verspilling in de zorg!
En dat daar met jouw suggestie, dat van "de Wildt" en anderen tot een verbetervoorstel wordt gekomen.

Top