Tech

Een kleine revolutie in Utrecht

Het heeft niet zoveel publiciteit gekregen, maar het is toch een flinke stap vooruit in de zorg-ICT. Om niet te zeggen een kleine revolutie. Sinds ruim een half jaar kunnen alle patiënten van het UMC Utrecht hun medisch dossier zelfstandig en zonder vertraging inzien.

Daarmee beschikken ze niet alleen over alle informatie van hun behandelaar – verslagen, medicijnoverzichten, metingen, patiëntbrieven en definitieve uitslagen – maar krijgen ze deze ook nog eens op hetzelfde moment. Het UMCU is hiermee naar eigen zeggen het eerste ziekenhuis in Nederland.

Waarom is dit een kleine revolutie? Dat heeft vooral te maken met de rol van de zorgverleners. Het is nog niet zo heel lang geleden dat artsen grote bezwaren uitten tegen elektronische informatie-uitwisseling met patiënten. Zij zouden alle ongestructureerde informatie niet aankunnen, was de gedachte. Ze zouden er in paniek van raken en de zaken in gedachten erger maken dan ze zijn. Zonder een deskundige in de buurt die kan uitleggen hoe het werkelijk zit.

Minder onzekerheid

Hoe begrijpelijk die zorgen misschien ook lijken, bij het UMCU is er weinig meer van te merken. Integendeel, twee medisch specialisten spreken zich onomwonden uit vóór het nieuwe systeem. ‘Meer dan driekwart van onze patiënten heeft chronische aandoeningen. Voor hen is het belangrijk dat zij een up-to-date overzicht hebben van hun gezondheidstoestand en hun behandeling, zodat zij hier adequaat op kunnen reageren,’ aldus kinderlongarts Kors van der Ent. ‘Omdat ze nu sneller uitslagen kunnen vernemen, wordt de duur van hun onzekerheid verkort en komen ze beter voorbereid op het spreekuur.’

Hematoloog Reinier Raymakers voegt hieraan dat patiënten het nieuwe portaal prima aankunnen. ‘De praktijk leert dat patiënten heel goed weten dat uitslagen ongunstig kunnen zijn en ook weten dat kijken in het portaal dit risico inhoudt. Een enkele patiënt kiest bewust om niet in het portaal te kijken of verzoekt om het dicht te laten zetten, maar de grote meerderheid vindt het juist fijn om alles te kunnen inzien.’

Ambassadeurs

Het verbaast me steeds vaker hoe snel de ontwikkelingen gaan. Was de weerstand tegen EPD’s in de wereld van de medisch specialisten vijf jaar geleden nog groot, nu maken de meeste artsen naar grote tevredenheid gebruik van elektronische informatiesystemen. En ze zijn vaak nog enthousiaste ambassadeurs ook, zoals blijkt uit de berichten uit het UMCU.

Goed nieuws wat mij betreft. En het UMCU staat niet stil. Aanvankelijk was het vernieuwde portaal alleen beschikbaar voor patiënten van 16 jaar en ouder. Sinds enkele weken hebben echter ook jongere patiënten en hun ouders toegang tot de gegevens. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Maar dat het weer een stap in de juiste richting is, daarvan ben ik overtuigd.

Jan Houben
Partner bij M&I/Partners

Jan Houben_311

6 Reacties

om een reactie achter te laten

Saskia Zomer

23 oktober 2015

Helemaal mee eens! Het gaat m.i. om vertrouwen en loslaten. Ik ben ervan overtuigd dat het een positieve uitwerking heeft op de arts-patient relatie.

Dolf vd Berg

24 oktober 2015

Ben zelf chronische patiënt en vanaf het begin enthousiast gebruiker van het portaal in het Umcu. Hiermee hebben de medisch specialisten en het bestuur zich kwetsbaar opgesteld; de patiënt leest immers real time mee. Complimenten aan deze visie en de uitvoering. Dit heet transparantie en hierdoor is het mijn dossier geworden en niet alleen het dossier van de specialisten. Ook zal de kwaliteit van registratie omhooggaan. Ik kan als patiënt nu snel omissies laten corrigeren. Omissies waar ik zonder inzage nooit achter zou zijn gekomen. Voorbeeld voor alle ziekenhuizen, huisartsen en apotheken.

D G o

25 oktober 2015

Mooi werk en resultaat Jan.

Wanneer de EPD's wat minder ingewikkeld, minder typewerk van de dokter, toegankelijker zonder al te veel schermwisselingen etc. waren geweest, was het dan niet sneller gegaan?
Wanneer de echte toegevoegde waarde voor de dokter meer aantoonbaar was geweest, neem ik aan dat het acceptatieproces wat vlotter had gelopen.

Het gaat je goed!

Frank van den Tempel

25 oktober 2015

Dank voor dit nieuws. Geweldige ontwikkeling. Hopelijk volgen alle zorgverleners snel.

Jan Hazelzet

25 oktober 2015

Leuk artikel Jan. En heel belangrijke ontwikkeling. Kleine correctie, het UMCU was niet de eerste met deze ontwikkeling. Het Erasmus MC heeft al sinds september 2014 een portaal waar patiënten hun diagnose etc. kunnen inzien, alsmede lab uitslagen zonder vertraging en de correspondentie met de verwijzende artsen. En als ik me niet vergis ook het Radboud.

Adrie van Osch

25 oktober 2015

Prima ontwikkeling. In de ouderenzorg zijn wij, BrabantZorg, ook sinds een jaar in de lucht met een klantportaal. De reacties van klanten en hun familie zijn zeer positief.

Top