BLOG

Ruim baan voor eHealth

Ruim baan voor eHealth

Voor een goede behandeling ben ik als patiënt gebaat bij passende communicatie tussen de professionals onderling. Dat bevordert zeer de kwaliteit en de veiligheid van mijn behandeling. Bij het communiceren met moderne middelen wordt snel gedacht aan onveiligheid onder het mom van gevaar voor inbreuk op de privacy. Het gevolg is nu dat dit leidt tot politiek getouwtrek.

Gevaar zit in andere dingen

De politieke discussie over het EPD brengt de medische veiligheid van een patiënt naar mijn idee meer in gevaar dan het feit dat ergens iemand zou kunnen inzien wat iemands bloeddruk is. Korte oneliners als `je gegevens liggen op straat` laten iedereen geestelijk verstijven. Het resultaat van dit slepende debat is dat medische gegevens niet of onvoldoende of na veel moeite terecht komen bij degenen die behandelen.

Moderne middelen

Voor de noodzakelijke communicatie tussen behandelaars worden onvoldoende de beschikbare moderne middelen benut. Dat heeft te maken met het woord EPD. Politieke partijen in de Eerste en Tweede Kamer komen niet door dit onderwerp heen. De realiteit is dat vele patiënten en professionals momenteel al gebruik maken van de mogelijkheden die eHealth biedt. Deze ontwikkeling is groeiende en staat los van het getouwtrek om het EPD. 

eHealth

Het gebruik en het gemak van eHealth is te vergelijken met Google, Black Berries en Iphones. De mogelijkheden van deze communicatiemddelen hebben een eigen tempo, ze kondigen zich aan en binnen de kortste tijd is bijna iedere burger er mee vertrouwd. Zelfs de Kamerleden die debatteren over privacy in de zorg aarzelen niet om gebruik te maken van Twitter om hun laatste nieuwtjes naar buiten te brengen.

Mijd het woord EPD

Gelukkig is eHealth de nieuwe beweging om op een moderne manier te communiceren in de zorg. Op dit moment worden allerlei toepassingen van eHealth al ruimschoots gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld prachtige interactieve websites voor behandelingen op psychisch gebied en mogelijkheden voor teleconsulten. Voor bepaalde aandachtsgebieden zoals diabeteszorg en ouderenzorg wordt de communicatie via eHealth al ruimschoots toegepast. Dit proces ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Het geheim is om het woord EPD te vermijden. Dat laten we geparkeerd in het politieke debat. Voor de kwaliteit van goede patiëntenzorg en voor het bevorderen van zelfmanagement van de patiënt is het van belang nu aan te haken bij de vaart van eHealth.

Chiel Bos

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Elke de Quay - Beter in Gesprek

30 maart 2011

Concentratie van specialistische zorg en behandeling op nationaal niveau versus een regionaal EPD... je zult maar chronisch patient zijn!

Eens met de gedachte van Chiel.
Laten we een EED aanleggen: Effectiever en Efficienter Dossier.

Want EED, het voormalig EPD staat garant voor kwalitatief hoogstaandere zorg tegen lagere prijs. Winst voor iedereen!

Privacy? Onbekend begrip voor een chronisch patient: zie al die stapels gegevens die je moet overhandigen bij aanvragen voor voorzieningen uit AWBZ/WMO/ zorgverzekering etc. Bovendien: Wel met (mobiel) internetbankieren ons geld riskeren, maar niet onze gezondheid?

Hoewel niet onverwacht ben ik teleurgesteld over dit nieuws.

Chris Flim

30 maart 2011

Goede blog Chiel!

Helemaal mee eens. Maar dat wist je natuurlijk al :-)

Chris Flim
Secretaris NVEH - Nederlandse Vereniging voor eHealth

Anoniem

31 maart 2011

Bijna iedereen vertrouwd met eHealth? Ja er zijn inderdaad prachtige websites (die in veel gevallen ook nog wel verbeteringen kunnen gebruiken) voor online behandelingen t.a.v. psychische kwetsbaarheden, maar dit loopt terug. Het succes dat bijv. alcohol de baas.nl had, is terug gelopen. Ook in mijn onderzoek komt naar voren dat mensen in eerste instantie helemaal niet zo happig zijn op e- mental health. Mensen willen contact, en bij voorkeur persoonlijk contact in de vorm van persoonlijke gesprekken.

E- (mental) health kan zeker bijdragen aan de gezondheidszorg en dit gebeurt ook al, maar om op basis daarvan direct te moeten aanhaken.......kijk eerst of het bij je doelgroep past, of je doelgroep daar behoefte aan heeft, en zo niet waarom ze dat niet hebben.

Daarbij komt de zogenaamde kosteneffectiviteit is nog lang niet bewezen. Ja, er zijn voorbeelden dat het kosteneffectief bleek te zijn, maar ook tegenovergestelde voorbeelden (zie Asly et al: http://www.plosmedicine.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pmed.1000387 ).

Ja tegen e- (mental) health maar wel goed overdacht en niet achter ideeën en roepers aanhollen.

Frank Schalken

3 april 2011

@anoniem: ben geïnteresseerd in je onderzoek, waar kan ik dat vinden?

Jan Taco te Gussinklo

4 april 2011

Beste Chiel,

Inderdaad is het zaak om nu vooral met de inhoud van de zorg aan de slag te gaan. eHealth vormt een veelvormig en uitdagend thema met overigens ook nog veel onbeantwoorde vragen.

Zie daartoe mijn website (invoeren zoekterm eHealth).
http://www.dutchbuttonworks.com/

Top