BLOG

Leid mij op de weg naar 112, SEH, HAP of spreekuur

Leid mij op de weg naar 112, SEH, HAP of spreekuur

Als directeur van een patiëntenvereniging weet je natuurlijk dat een Huisartsenpost (HAP) veel goedkoper is dan de Spoedeisende Hulp (SEH). En je weet ook dat je voor ‘kleine aandoeningen’ beter op de HAP terecht kunt.

Als het goed is zijn alle Nederlanders zich ook van dit onderscheid bewust. En iedereen weet ook ‘met gemak’ een keuze te maken tussen beide locaties. We moeten wel een beetje op de centjes letten.

Naar de dokter

Maar de wereld is nog niet helemaal ideaal. Laatst had ik een klusje in huis gedaan. Ik wrikte een plank los en toen kreeg ik een klap te verduren. Op dat moment niets aan de hand. De dag erna zat ik in de auto en binnen een half uur kreeg ik veel pijn en kon mijn rechterarm niet meer bewegen. Mijn vrouw zat naast mij en heeft maar even geschakeld en met een arm kun je ook wel naar een veilige plek. Alhoewel, toch wel moeilijk om uit die auto die auto te komen… Ik kon me bijna niet meer bewegen. Het was avond en we waren in een andere stad. En gewone spreekuren houden om vijf uur op. Wat te doen? Naar de dokter natuurlijk! Mijn zoon was ook bij me, en die heeft ons naar de eigen woonplaats gereden. Ik heb het geluk dat ik bijna nooit naar de dokter hoef, maar de keerzijde daarvan is dat ik geen idee heb waar ik ’s avonds moet zijn. En vrouw en zoon wisten het ook niet.

Of het ziekenhuis?

Zoiets zoek je misschien op je i-Phone of Blackberry op. Maar hoe zoek je dan eigenlijk? Op het trefwoord zere arm? Dan is 112 bellen toch veel makkelijker! En je gaat van alles bedenken: die arm is natuurlijk uit de kom, en dat verhelpen ze alleen op de SEH. Of: ik heb een klein herseninfarct (linkerkant, want het gaat om mijn rechterarm) dus dan moet je in het ziekenhuis zijn. Pijn leidt tot bijzondere fantasieën!

HAP

Het enige dat ik wist is dat er op de weg naar huis een ziekenhuis zit. Dus daar maar langs. Met moeite uit de auto naar de balie van de (jawel!) SEH (niet beveiligd). Nergens een HAP te zien, ik dacht dat die dingen altijd bij elkaar zaten! Ik stond een beetje krom bij de balie. Het was zo wel heel goed zichtbaar dat ik hulp nodig had. Een mevrouw werd opgetrommeld. Was dat de dokter? Zij zei: ‘Je moet naar de HAP.’ Ik zei: ‘Ik heb pijn.’ Mevrouw twijfelde wat te doen. Ze zou het aan de drukke chirurg vragen. Ze liep even weg, kwam snel terug. Ik moest toch echt bellen met de HAP. Ze voelde nog wel even aan mijn schouders en constateerde dat er geen arm uit de kom was. Ik neem aan dat er voor die check geen DBC geopend is.

Mijn vrouw belde ter plekke met de HAP en moest een aantal vragen beantwoorden. Dat duurde even. Maar gelukkig, we mochten komen. Het was 1 kilometernaar de (wel beveiligde) HAP. En weer een auto in en uit. Na een kwartier werd ik al geholpen. Waarschijnlijk een ontsteking als gevolg van de uit de hand gelopen klus. Ik heb veel respect gekregen voor dat zeer kleine roze pilletje annex ontstekingsremmer en pijnstiller. Pijn weg, hulde aan de farmacie!

App ‘Dokter Dichtbij’

Achteraf veel tijd voor reflectie. Als je pijn hebt, ziet de wereld er anders uit en ben je ook niet altijd rationeel. En pijn is een sterkere prikkel dan geld. Hoe kun je mensen leiden naar de juiste zorg? Het is tijd voor een app ‘Dokter Dichtbij’ (geleverd door de zorgverzekeraars) die mij geografisch lokaliseert en op basis van het trefwoord ‘zere schouder’ en een eenvoudig keuzemenu leidt naar de juiste zorg om de hoek. Dat gaat tientallen miljoenen opleveren. Ik ben altijd al een voorstander geweest van een lagere zorgpremie. En minder pijn.

9 Reacties

om een reactie achter te laten

Jaap van den Heuvel

21 oktober 2011

We weten niet of een SEH duurder is dan een HAP. We weten wel dat er andere tarieven zijn vastgesteld door de NZa. Zou het niet beter zijn om de spoedhulp eens goed te organiseren, klantvriendelijk en zonder verschillende compartimenten, in plaats van een App te maken om je weg te vinden in dit eerste hulp labyrinth. Het wordt dan zeker ook goedkoper.

Bernadette

21 oktober 2011

Helemaal mee eens Jaap! Op zich zelf klinkt het logisch, het verhaal van Maarten. En best sympathiek, ook. Maar hij denkt vanuit het bestaande, de instellingen zoals ze functioneren, terwijl Jaap de logica van de patiënt volgt. Voor een directeur van een patiëntenvereniging geen beste beurt, Maarten.

jbg janssens

21 oktober 2011

Maarten heeft gelijk je moet met de patient beginnen en die App is daarbij een goed idee .

Jaap , natuurlijk moet ook het aanbod beter worden afgestemd , maar jouw antwoord is wederom aanbodgericht zoals jouw nieuwbouw ; veel te groot en veel te ver van je patienten i.p.v. functiedifferentiatie met gelijktijdig zorgconcentratie ( met Haga en Vlietland etc) op meerdere locaties en toch dicht bij de patient gaan zitten.

Ziekenhuizen moeten geen centralistische ivoren torens zijn waar alles maat moet gebeuren. concentratie en deconcentratie met de patient/vraag als uitgangspunt.

Anoniem

21 oktober 2011

Een 'App' is een charmante gedachte maar gedacht vanuit 'elitair' perspectief van hoger opgeleide of jongere.
Velen in de samenleving die beroep doen op EH hebben geen App of kunnen zich geen I-phone of HTC permitteren.
Leve de gelijke toegang tot zorg....

Anoniem

21 oktober 2011

Die app is er al, van zorgkaartnederland. Wel mee eens dat instructie duidelijker kan zijn en het volkomen onlogisch is dat bij seh en hap niet 1 geheel vormen!

JW Post

22 oktober 2011

anoniem nr4 Uw opinie is elitair

Elke zorgclient een iphone geven is goedkoper dan overgeleverde te zijn aan de aanbodgestuurde zorg die we nu hebben ,

Het zijn de zorgprofessionals die moderne oplossingen afwijzen (recent onderzoek) en de patient als zielige nietskunner afschilderen,die maken dat patienten tot onmachtige individuen verworden, die aanbodgerichte zorg is onnodig duur en paternalistisch/

, leven de patientenbeweging , leve Maarten en zijn medestrijders

Bart Jaspers

23 oktober 2011

@maarten: die app is er al. Internationaal en gratis en heet Google Places. Werkt ook voor hotels, bakkers en doe het zelf-winkels.
@jaap, bernadette en jbg: typische verstarde, problemen veroorzaken, status quo nastrevende, angstige aanbod-zijde-reactie.

@all: bij Google Places komen tzt klantbeoordelingen te staan, zodat een klant (ja een patiënt is een klant en geen zielige, laagopgeleide, armetierige, onwetende persoon), op basis van de beoordelingen van andere klanten, nog kan beoordelen en beslissen bij welke HAP, EHP of gewoon ouderwetse dorpsdokter met goede ratings hij op dat tijdstip nog terecht kan, eventueel met kleine bijbetaling.

Ook in de zorg zal in enkele jaren de aanbodzijde geherschikt worden op basis van prijs en kwaliteit van de zorgverleners. En voor wat betreft "meerdere lokaties", zorg verwordt steeds meer tot een <specialty product> en daar willen/moeten consumenten nu eenmaal verder voor rijden. Zorg is geen bruin brood.

Succes met 't elkaar introvert bezighouden. De verandering komt straks van buiten de sector, en is inderdaad technologie-gedreven, dat klopt Maarten.

jensema

23 oktober 2011

Wat is een APP? kun je die op een senioren telefoon hebben of op internet?

Noordzij

24 oktober 2011

Plaats in je huistelefoon en in eventueel je mobiele telefoon het telefoonnummer van het HAP.
Maak een briefje en plak dat naast je bed met daarop de naam van je huisarts, z'n telefoonnummer, je zorgverzekeraar en het registratienummer bij die zorgverzekeraar en het telefoonnummer van de HAP. In geval van nood, altijd in de avond of nacht, heb je het zelf of een partner allemaal bij de hand en kun je snel en gericht bellen.
En zeker als een chronische patiënt is het helemaal niet overdreven om bij daglicht eens te gaan zoeken waar de HAP gevestigd is en hoe je daar het snelste komt.

Top