BLOG

De zorg vraagt om het Hiddink-effect

De zorg vraagt om het Hiddink-effect

Zorgverzekeraars verhogen noodgedwongen én wederom de premies. Zorginstellingen zijn gedwongen te kijken naar nieuwe vormen van organiseren. Patiënten en cliënten verenigen zich om vuist te maken tegen de versoberende zorg. Waar gaat het eindigen?

Nieuw leiderschap

De zorg stevent Nederland af op faillissement, tenzij we ingrijpen. Iedereen kent deze platitude die overigens aan waarde daardoor niets inboet: over dertig jaar gaat de helft van het modale inkomen op aan zorg. Toch staan we allemaal te draaien in hetzelfde cirkeltje, binnen dezelfde voorwaarden en regels die de hele sector in de klem houden. We lijken omsingeld door wolven en te verlamd om te ageren. Nieuw leiderschap kan en moet verandering brengen. En dat gaat zelden schoksgewijs.

 Het Hiddink-effect

Wij vinden dat vernieuwing de ruimte moet krijgen zich te tonen en vechten daarvoor via de ingang van ondernemers. Vernieuwing krijgt de ruimte door geschikte leiders in positie te brengen, of zittende leiders te inspireren. Zeg maar het Hiddink-effect. Want de roep om vernieuwing in het stelsel van de zorg – dat via het DBC systeem vooral lijkt te zijn gericht op het verlammen van innovaties – zal moeten aanzwellen door vernieuwende leiders in hun kracht te zetten.

‘Slimmer Zorgen’

Juist impulsen uit de grote groep MKB ondernemers kan de zorg helpen vernieuwen. Wij zien het dagelijks en via de verschillende projecten die we voor het ministerie van VWS uitvoeren. Guus Hiddink deed het bij Chelsea, Australië en Zuid-Korea. Coen van Veenendaal zegt het en heeft het in de praktijk gebracht – hij is de initiator van Alpe d’HuZes. Hij vertelt op het congres ‘Slimmer Zorgen’ dat door grenzen te verleggen en steeds nieuwe verbindingen aan te gaan iets dat totaal onmogelijk lijkt, mogelijk te maken is. 15 november 2011 is daarom interessant voor bestuurders en ondernemers in de zorg, voor ideeën en een nieuw perspectief op leiderschap. Maar ook vanwege inspiratie uit het succes van De Hogewey, lean management, social media en technologische vernieuwingen voor de zorg.

René Bastiaans
Syntens, innovatiecentrum

1 Reacties

om een reactie achter te laten

wit

26 oktober 2011

Rene', ik inspireer (zeggen) anderen, rijd stad en land af voor kansen op ingangen zorgvernieuwing vanuit patientperspectief, won zelfs de sociale innovatieprijs van VWS, patienten loven het Handboek IKZORGZELF Slokdarmafsluiting, verpleegkundigen lezen het Handboek graag om de zorg te verbeteren en toch..., toch lukt het niet om een toegang te vinden bij medisch specialisten, als bedrijfsleiders van topklinische zorg.

Burgers, vaders en moeders in de rol van mantelwerkers (ouders die topklinische nazorg verlenen) kunnen door hun weldegelijk aanwezige IQ de primaire zorgprocessen verbeteren, het integrale datamanagement verbeteren, kwaliteit van leven bereiken en toch doen bestuurders en med specialisten in leidinggevende rollen iedere dag gewoon weer een plas en alles mag zijn zoals het was...

Ik zoek het meer in de uitspraken van Johan Cruyff:
http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/taal/cruyffuitspraken.html

Top