Een rondgang langs zestien zorgkantoren heeft ruim honderd fraudezaken met het persoonsgebonden budget (pgb) aan het licht gebracht. Van 67 zaken was het bedrag onjuist besteed maar was niet te achterhalen om hoeveel geld het ging. De overige 39 leverden een fraudebedrag van in totaal 1,3 miljoen euro op. Dat meldt het actualiteitenprogramma Nova dinsdag op basis van een nog vertrouwelijk onderzoek van de recherche, justitie en de fiscale opsporingsdienst Fiod-ECD.
Besteding
Met een pgb kunnen gehandicapten, ouderen en jongeren zelf zorg inkopen. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) moet beoordelen of iemand recht heeft op een pgb. De zorgkantoren moeten nagaan of het geld goed besteed is. De onderzoekers stellen volgens Nova vast dat in tachtig procent van de onderzochte gevallen sprake is van onjuiste besteding. Zo kreeg een zaakwaarnemer na het overlijden van zijn moeder, voor wie het pgb bestemd was, het geld jarenlang doorbetaald. In een ander geval vertrok iemand met de noorderzon met een budget op zak dat onder valse voorwendselen was toegekend.
Fraude
De onderzoekers concluderen volgens Nova dat de regels zo losjes zijn dat frauderen gemakkelijk is. Dat komt niet als een donderslag bij heldere hemel. De Rotterdamse recherche en de opsporingsdienst van het ministerie van Sociale Zaken concludeerden begin dit jaar al dat de ingewikkelde thuiszorg fraude in de hand werkt. Zo rekende de Rotterdamse thuiszorginstelling U en Zo volgens justitie hogere kosten dan de daadwerkelijke kosten. Vier bestuurders werden daarvoor vorig jaar opgepakt, omdat zij het verschil in eigen zak zouden hebben gestoken. Vermoedelijk ging het om miljoenen euro’s.
Indruk
Het CIZ stelt in een reactie dat het rapport een verkeerd beeld schetst op een aantal punten. Zo zouden de resultaten hoofdzakelijk betrekking hebben op ontwikkelingen tot 2007. Het rapport zou ten onrechte de indruk wekken dat besluiten worden genomen zonder inzicht in de medische situatie. Ook wordt de indruk gewekt dat in 95 procent van de gevallen een aanvraag telefonisch wordt afgehandeld. Ook dat is een onjuist beeld, schrijft het CIZ in een verklaring.
Voorkomen
Het percentage telefonische afhandelingen, veelal bij aanvragers van wie de noodzakelijke informatie al bekend is, zou van 2005 tot en met 2008 rond de vijftig procent hebben geschommeld. Het CIZ wijst er verder onder meer op dat met onnodige thuisbezoeken fraude niet voorkomen kan worden.
De reactie staat op de website van het CIZ. De betrokkenen wilden volgens Nova niet voor een camera reageren in de uitzending. (Novum)