Artsen doorzien het prima wanneer artsbezoekers medicijnen in een te positief daglicht plaatsten. Te positief gekleurde informatie blijkt op de lange termijn een averechts effect op het voorschrijfgedrag van artsen te hebben. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Eelco Kappe van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit meldt Mednet.
Averechts effect
Het averechtse effect wordt verklaard door twee mechanismen. Concurrenten wijzen op de negatieve punten van medicijnen en de arts kan zelf de bijwerkingen achterhalen waarover hij niet is ingelicht door de literatuur en berichtgeving in kranten bij te houden. Wanneer artsen merken dat zij onvolledig zijn geïnformeerd, daalt het vertrouwen in de artsenbezoeker en staan zij sceptischer tegenover de boodschap van hem. Dit leidt dan tot lagere voorschriften voor het medicijn dat de artsenbezoeker aanbeveelt.
Datasets artsbezoeken
Kappe onderzocht Amerikaanse datasets waarin precies werd bijgehouden hoe lang artsenbezoeken duurden en wat er werd besproken. Hij koppelde de inhoud van een artsenbezoek met medische bevindingen naar medicijnen en kon zo bepalen wanneer een artsenbezoeker positief gekleurde informatie met de arts besprak. Kappe: “Het is voor de eerste keer dat er op grote schaal onderzocht is wat er precies wordt besproken tijdens artsenbezoeken. De Amerikaanse farmaceutische industrie loopt wat voor op de Europese markt, dus zeker voor de toekomst zijn de conclusies interessant.” (Bron: Mednet)