Een substantieel aantal ziekenhuizen weigert gegevens aan te leveren voor de parallelle kwaliteitsuitvraag van de zorgverzekeraars. Zeker vijftien ziekenhuizen boycotten in navolging van het Westfries Gasthuis het gezamenlijke verzoek van de zorgverzekeraars om aanvullende kwaliteitsinformatie.
Vragenlijsten
De betrokken ziekenhuizen willen met de boycot het signaal afgeven dat de vele vragenlijsten van verzekeraars en belangenverenigingen de ziekenhuizen administratief boven het hoofd groeien. Ter illustratie meldt een woordvoerster van het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) dat het ziekenhuis inmiddels een lijst van 4300 kwaliteitsvragen, -indicatoren en –criteria moet afwerken en die lijst is nog steeds groeiende. “We leveren wat we redelijkerwijs kunnen”, zegt woordvoerder Marnix Beekmans van het Haga Ziekenhuis. “Maar je prikt niet alles zomaar uit de computer.” “Iedere vraag wordt nu direct over de schutting gegooid”, vindt hoofd financiering Pieter Heesters van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. “Verzekeraars lijken te denken: hoe meer informatie, hoe meer blijdschap. En de ziekenhuizen moeten het allemaal maar leveren.”
Druppel
De druppel die de emmer voor sommige ziekenhuizen doet overlopen is de parallelle gegevensuitvraag die de zorgverzekeraars nu voor het tweede opeenvolgende jaar gezamenlijk hebben verzonden. Deze uitvraag komt boven op de informatieuitvraag van individuele verzekeraars en het programma Zichtbare Zorg. Volgens Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is de vraag naar aanvullende kwaliteitsindicatoren noodzakelijk omdat het programma Zichtbare Zorg nog te weinig bruikbare kwaliteitsinformatie oplevert. Volgens veel ziekenhuizen betekent de parallelle uitvraag echter een nodeloze administratieve lastenverzwaring.
Protest
Voor bestuurder Hugo Keuzenkamp van het Westfries Gasthuis was dit verzoek reden om in Skipr publiekelijk een boycot aan te kondigen. Een belrondje leert dat zeker vijftien ziekenhuizen, waaronder de zes Santeon ziekenhuizen, het Albert Schweitzer Ziekenhuis, het Deventer Ziekenhuis, de Gelre Ziekenhuizen, het Kennemer Gasthuis, het Rijnstate Ziekenhuis en het Spaarne Ziekenhuis, eenzelfde lijn volgen. Daarnaast zijn er ziekenhuizen die de gegevens onder protest aanleveren of het verzoek pas willen beoordelen na nadere toelichting van ZN en de zorgverzekeraars.
‘Ongehoord’
Tony Lamping, directeur Zorg van ZN, vindt de weigering om mee te doen aan de parallelle gegevensuitvraag “ongehoord”. Volgens Lamping hebben ziekenhuizen de plicht om zich naar verzekerden toe te verantwoorden. Daarbij heeft ZN er volgens Lamping na eerdere kritiek van de ziekenhuizen alles aan gedaan om de parallelle uitvraag gemakkelijker te maken, ondermeer door vragen te bundelen en het tijdstip van verzending aan te passen. Ook is de nieuwe uitvraag in enkele ziekenhuizen getest.
Achterstand
Lamping onderkent dat de waarde van de parallelle uitvraag als vertrekpunt voor een kwaliteitsbenchmark ondergraven wordt, wanneer een substantieel aantal ziekenhuizen geen gegevens levert. “Maar ik denk dat die ziekenhuizen vooral zichzelf op achterstand zetten”, stelt Lamping. “Ik neem aan dat zo’n opstelling in ieder geval invloed heeft op de onderhandelingen met de zorgverzekeraars.”
Actie
Ondanks zijn kritiek zegt Lamping begrip te hebben voor het achterliggende probleem. “Er zijn nog steeds teveel lijstjes, dat wil ik niet bagatelliseren”, aldus Lamping. “Daarom proberen we zoveel mogelijk in het programma Zichtbare Zorg onder te brengen. Maar het komt ook doordat ziekenhuizen pas in actie als ze worden bevraagd. In het nieuwe tijdperk moeten ziekenhuizen vooral zelf laten zien welke kwaliteit ze leveren.” Lamping verwacht dat het programma Zichtbare Zorg volgend jaar zover gevorderd is dat parallelle uitvraag niet langer nodig is.