Reader Interactions

Reacties 1

  1. AvatarFrank Conijn

    “Zorgaanbieders met aanmerkelijke marktmacht mogen in de toekomst niet langer deelnemen aan een fusie, tenzij ze kunnen aantonen dat samengaan goed is voor de prijs en kwaliteit. Ook zorgaanbieders die de kwaliteit van zorg niet op orde hebben, zouden in beginsel niet mogen fuseren.”

    FC: Drie vragen daarover:
    1. Wat wil de minister dat de ACM doet als twee zorgaanbieders zeggen dat hun kwaliteitsproblemen opgelost worden juist door te fuseren?
    2. Wat gaat de minister doen met al gefuseerde zorgaanbieders die op basis van de nieuwe regels nooit hadden mogen fuseren? De logica en eerlijkheid t.o.v. andere zorgaanbieders zouden gebieden dat die moeten defuseren.
    3. Bij kleine zorgaanbieders die weinig politieke bescherming genieten, zoals eerstelijns fysiotherapeuten, is de situatie zodanig dat er sprake is van omgekeerde marktmacht: de zorgverzekeraars dicteren, de fysio’s hebben maar te tekenen bij het kruisje. De dossiers die dat bewijzen vormen meters hoge stapels. Wat gaat de minister daaraan doen? Het gelijkheidsbeginsel geldt hier hopelijk volgens hem toch ook?