Consumenten moeten vooraf inzicht kunnen krijgen in de tariefafspraken die zorgverzekeraars en ziekenhuizen hebben gemaakt, zodat consumenten voorafgaand aan een behandeling op een makkelijke manier kunnen achterhalen wat de behandeling gaat kosten – en de kosten kan vergelijken tussen ziekenhuizen. Dat bepleit de Consumentenbond.
Nu is vooraf inzicht krijgen in gecontracteerde ziekenhuistarieven bijna onmogelijk, aldus de Consumentenbond. Ziekenhuizen zeggen deze niet te mogen of kunnen geven en verzekeraars wijzen terug naar ziekenhuizen.
Ondanks eerdere beloftes de informatievoorziening te verbeteren is dit nog steeds niet gebeurd. “Wij eisen verbetering in een brief aan ziekenhuizen en zorgverzekeraars en we roepen consumenten op deze oproep te ondersteunen”, reageert directeur Bart Combée van de Consumentenbond. “Zo kunnen we samen de druk op beide partijen te verhogen.”
Als aan de oproep geen gehoor wordt gegeven lanceert de Consumentenbond in september een eigen tool om samen met consumenten de prijzen van ziekenhuisbehandelingen te verzamelen. Combée: “Als ziekenhuizen en verzekeraars niet willen meewerken verzinnen we wel een andere manier om de tarieven te verzamelen.”
Volgens de Consumentenbond is inzage in de ziekenhuistarieven relevant vanwege het eigen risico. Alle Nederlanders hebben een verplichte zorgverzekering en een verplicht eigen risico. Zorg wordt pas vergoed nadat het eigen risico is betaald. Daardoor komen veel eerste behandelingen voor eigen rekening. Daarom is het belangrijk om te weten wat de verwachte kosten zijn en of er prijs- en kwaliteitsverschillen zijn tussen de zorginstellingen waar de behandeling plaats kan vinden.