• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 9

  1. Gert van Dooren

    Lees de korte notitie ” De boom of het rizoom” Hierin staat kraakhelder beschreven wat maakt dat ambtelijke organisaties nu eenmaal ( blijven ) doen wat ze doen. Oftewel, meer van hetzelfde.

    • Berno van der Wal

      dit ging niet helemaal goed. “Gemeenten kijken met gemengde gevoelens terug op de Wmo 2015”. Niet alleen gemeenten maar ook aanbieders (als ik voor onszelf spreek) om dezelfde redenen. De zorg die binnen de WMO valt (bijv. begeleiding) is vaak langdurig en complexe problematiek. De vraag is of WMO begeleiding langer dan 1-2 jaar wel thuishoort in de WMO. Dit zou beter een plek hebben in de WLZ omdat het langdurig is. Gemeenten kunnen dan het voorliggend veld bedienen voor kortdurende en minder complexe zorgvragen met 1-2 aanbieders. Zo krijgen gemeenten meer grip op de aanbieders en kunnen er lokale maatwerk afspraken worden gemaakt. Nu kun je als begeleider op 1 dag te maken krijgen met 5 tarieven voor hetzelfde werk. Begeleiding regulier en complex in gemeente A, daarna in gemeente B en daarna aan een client vanuit de WLZ. Dezelfde zorg, dezelfde kostprijs maar andere tarieven. Dat is te bizar voor woorden en niet meer houdbaar. Uit recente reële kostprijsonderzoeken komt bij gemeente A dat het tarief toereikend is, in gemeente B moet er 20% bij terwijl het tarief op een paar euro na hetzelfde was. Gemeenten hebben die 20% niet op de plank liggen….

    • c.blankers1@kpnplanet.nl

      Ik ben ook door de molen van de gemeente gehaald. Bizar dat er zulke inhumane regels worden toegepast. Laten alle gemeenten de Wmo met gelijke tarieven uitvoeren. Wij wonen niet in Amerika!!!

  2. Rob Leensen

    Er waren ooit eens accountants die VNG en VWS al op 7 januari 2014 gewaarschuwd hebben voor de nadelige gevolgen van de decentralisatie als geen landelijke regie en uniforme zouden ontbreken. Accountants die normaal bekend staan om het terugkijken hebben hier laten zien dat ze ook hele goede voorspellers zijn. Jammer dat de brandbrieven van de NBA en Coziek uit 2014 en 2015 niet adequaat zijn opgepakt door de overheid, waardoor de instanties zelf – nu 10 jaar later – zelf tot de conclusie komen dat de decentralisatie gevangen zit in haar eigen web.

  3. Dick Nieuwpoort

    De frustratie is doordrenkt van
    kritiek op de landelijke overheid e.a. instanties, maar het zou van realiteitszin getuigen als de gemeenten en/of VNG ook de hand in eigen boezem zouden steken: korte termijn projectjes, aanbestedingscircussen, regelneverij etc.; net als hetgeen van de gedecentraliseerde jeugdzorg is geworden. Ook daarvoor is dezelfde klagende gemeente verantwoordelijk.
    Dick Nieuwpoort

  4. Mauk van Heemstra / Society 4.0

    Weer een prachtvoorbeeld van hoe wij onderweg zijn naar nieuwe maatschappelijke verhoudingen zoals beschreven in Society 4.0: terug naar gemeenschap en menselijkheid en eigen regie op regionaal niveau.
    De oergedachte van de WMO was heel goed: decentralisatie. Alleen waren gemeentes meestal te klein om de expertise te hebben voor de opgaven. Daarna ontstonden bijv. o.a. in de jeugdzorg autonome (!) processen om de zorg regionaal, dus boven-lokaal te regelen. Daarmee werd de professionaliteit wel gehaald. En vervolgens ging het rijk weer in de kramp van decentralisatie terugtrekken naar wantrouwen en controle en werden het weer rigide regeltjes vanuit wantrouwen.
    De oplossing is simpel: laat al het centralisme los en laat het regionaal ontwikkelen, ook al ontstaan daardoor verschillen. Dat hoort nu eenmaal bij regionalisering. Centralisme heeft zijn tijd gehad en slaat alles dood.

    • Berno van der Wal

      Ik kan me als mens erg vinden in dat idee. Maar beleidsmatig en kwalitatief bekeken (en daarmee ook houdbaarheid) is de vraag of NL daar niet te klein voor is? Is het niet te idealistisch voor een land zo klein en met een economie in verhouding zo groot? We kunnen wel willen dat we elkaar opvangen in mindere tijden, maar geestelijke gezondheidszorg bijvoorbeeld, vraagt om professionele zorg.

    • Mauk van Heemstra / Society 4.0

      Berno,
      Regionaal (tussen provinciaal en lokaal in) is toereikend om in professionaliteit te voorzien. Het is dus wel de kunst om dat evenwicht in beeld te houden en anders de schaalgrootte net iets groter of kleiner te maken, voor een passend evenwicht tussen professionaliteit, betaalbaarheid en passend voor de doelgroep. En dit geldt niet alleen voor Nederland, maar wereldwijd.