Dit betekent dat wanneer de waarnemend huisarts een patiënt naar de spoedeisende hulp verwijst, de bevindingen en metingen van de huisartsenpost direct in het elektronisch patiëntendossier van de spoedeisende hulp komen. De medewerkers van de spoedeisende hulp hoeven geen gegevens meer over te typen of te kopiëren. Hiermee is de informatie direct beschikbaar en bespaart kostbare tijd. Bovendien wordt de kans op fouten een stuk kleiner.
De uitwisseling van deze informatie verloopt via het Landelijk Schakelpunt (LSP), waar alle huisartsenposten en ziekenhuizen op zijn aangesloten.
Bij de eerste pilot zijn huisartsenpost Medrie en de spoedeisende hulp van het Saxenburgh Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg betrokken. Elke pilot duurt drie maanden. Daarna wordt de uitwisseling geëvalueerd. Als uit de evaluatie een positief advies volgt, dan stellen de deelnemende leveranciers de nieuwe mogelijkheid tot uitwisseling tussen HAP’en en SEH’s breder beschikbaar.
De opgedane ervaringen worden gebruikt om ook andere zorgaanbieders te ondersteunen bij het digitaliseren van de verwijzing van de HAP naar de SEH én om uiteindelijk tot een succesvolle landelijke uitrol te komen.