De informatierechten van patiënten zijn niet goed geregeld. Er zijn met name te weinig juridische waarborgen die garanderen dat informatie begrijpelijk en valide is. Dat stelt Johan Legemaate, voorzitter van de Vereniging voor Gezondheidsrecht (VGR).
Verplichting
Legemaate wijst er in dit verband op dat er geen wettelijke verplichting is die zorgaanbieders dwingt na te gaan of de patiënt de gegeven informatie begrepen heeft. Zeker als het gaat om de risico’s van een behandeling ontbreekt het vaak aan richtlijnen op grond waarvan patiënten adequaat kunnen worden geïnformeerd. Een bijzonder punt van aandacht is de toenemende samenwerking in de gezondheidszorg. Bij complexe vormen van complexe vormen van samenwerking kan het informatierecht volgens Legemaate makkelijk tussen de wal en het schip vallen.
Noninformatie
Ook rond keuze-informatie op grond waarvan een patiënt tussen behandelaars kan kiezen zijn er volgens Legemaate problemen. De bedoelde keuze-informatie is lang niet altijd beschikbaar, relevant, valide en vergelijkbaar. In een aantal gevallen wordt aan patiënten zelfs non-informatie geboden, zoals het geval is op vergelijkingswebsites over individuele hulpverleners, zoals bijvoorbeeld www.zoekdokter.nl.
Ondersteuning
Legemaate wijst er daarnaast dat met name bepaalde patiëntengroepen verstoken dreigen te raken van informatie. Hij denkt dan ondermeer aan laaggeletterdheid, beperkte gezondheidsvaardigheden en onbekendheid met de digitale wereld. Volgens Legemaate moeten zulke patiëntengroepen ondersteuning kunnen krijgen. Legemaate licht zijn standpunten nader toe tijdens de VGR-jaarvergadering op 15 april.