De Inspectie voor de Gezondheidszorg schaft de meldingsplicht bij suïcide voor ggz-instellingen gedeeltelijk af. Vanaf 2011 moeten instellingen suïcides in veel gevallen intern afhandelen. Dat meldt Psy op basis van bronnen binnen de inspectie.
Meldingsprocedure
In opdracht van de inspectie heeft klinisch psycholoog Annemiek Huisman de meldingsprocedure geëvalueerd. Uit het onderzoek blijkt dat de instellingen het belang van toezicht onderschrijven, maar kritiek hebben op de huidige gang van zaken. Tot nu toe zijn instellingen in de geestelijke gezondheidszorg altijd verplicht geweest iedere suïcide aan de inspectie te melden. Dut leidt tot defensieve reacties van hulpverleners. Ook ervaren hulpverleners schuld en incompetentiegevoelens wanneer ze een zelfmoord moeten rapporteren.
Vermijdbaar
De meldingsprocedure suggereert zodoende dat een medische calamiteit te wijten is aan een vermijdbare fout tijdens de behandeling. “Onderzoek heeft uitgewezen dat veel suïcides echter niet samenhangen met tekortkomingen in de zorg”, zegt Bert van Raalte, waarnemend programmeleider ggz bij de inspectie in Psy. “Het is dus niet nodig dat die gevallen bij ons worden gemeld.”
Onvoldoende zorg
In sommige gevallen moeten instellingen nog wel verplicht melden. Het gaat dan om cliënten die gedwongen opgenomen zijn dan wel in een separeercel zitten. De meldplicht geldt ook bij het vermoeden van tekortkomende zorg. “Bijvoorbeeld wanneer er sprake was van onvoldoende toezicht, slechte communicatie of fouten bij de overdracht”, licht Van Raalte toe in Psy. Om te bekijken of de instellingen met het onderscheid overweg kunnen, wordt er met de nieuwe meldingsprocedure proef gedraaid bij GGZ Noord-Holland-Noord, Altrecht in Utrecht en Symfora groep in Amersfoort .