Tweederde van de zorgprofessionals in de eerste- en tweedelijnszorg vindt dat intimidatie in de zorg de afgelopen jaren is toegenomen. Dit concludeert beroepsorganisatie VvAA naar aanleiding van een onderzoek onder 990 zorgverleners en 500 patiënten.
Bijna driekwart van de zorgverleners zegt weleens geïntimideerd te zijn door patiënten, familieleden of bekenden van patiënten. Van alle zorgverleners hebben huisartsen het vaakst met intimidatie te maken. Van hen geeft 88 procent aan dit te hebben meegemaakt.
Een vijfde van de zorgprofessionals heeft een patiënt wel eens doorverwezen uit angst voor, of als gevolg van intimidatie. 25 procent van de huisartsen, fysiotherapeuten, tandartsen, apothekers en verloskundigen heeft vanwege intimidatie al eens een handeling verricht of juist nagelaten. Onder de medisch specialisten is dit 18 procent.
Kostenstijging
Ruim driekwart van zowel de eerste- als tweedelijns zorgverleners verwacht dat de kosten voor de gezondheidszorg zullen stijgen als gevolg van intimidatie, zo blijkt uit het onderzoek. Het verrichten van extra handelingen en het doorverwijzen naar collega’s brengt kosten met zich mee. Bovendien kosten intimiderende patiënten de zorgverleners veel tijd die zij niet aan andere patiënten kunnen besteden.
“Zorgprofessionals moeten zich tijdens hun werk veilig kunnen voelen”, stelt Edwin Brugman, directeur kennismanagement en netwerken bij VvAA. “We constateren dat patiënten steeds mondiger worden. Ze zoeken informatie op internet en gaan meer en meer op de stoel van de behandelaar zitten. Zorgverleners vertonen ander gedrag als gevolg van (mogelijke) intimidatie. In de VS is het een trend dat hulpverleners extra onderzoeken verrichten alleen om eventuele claims te voorkomen. We moeten er voor waken dat het daar in Nederland niet naartoe gaat.”
Consument
Overigens hebben zorgconsumenten een heel ander beeld van intimidatie in de zorg. Ruim vier op de vijf consumenten geeft aan zich nog nooit in een situatie te hebben bevonden die door medisch personeel als intimiderend zou kunnen worden ervaren.
Aan het onderzoek, verricht door Quint Result in opdracht van VvAA, deden 990 hulpverleners mee, waarvan 677 eerstelijnszorgverleners en 313 medisch specialisten. Daarnaast werden 500 consumenten bevraagd. Verplegend personeel is buiten dit onderzoek gehouden.