De bestaande kwaliteitsindicatoren uit de NABON borstkanker audit (NBCA) bieden nog niet voldoende informatie voor patiënten en zorgverzekeraars.
Dat is de conclusie van de Pilot Outcome Borstkanker, een samenwerking tussen acht Nederlandse ziekenhuizen en zorgverzekeraar Achmea. Patiënten kunnen op basis van de huidige kwaliteitsinformatie nog geen duidelijke keuze maken tussen verschillende ziekenhuizen blijkt, uit eigen onderzoek van Achmea.
Prioriteit
Om patiënten en zorgverzekeraars keuze-informatie te geven, moeten de resultaten van het diagnostiek- en behandelproces bij de patiënt zelf worden gemeten. Dit kan door het ontwikkelen van zogenoemde patiënt ervaren behandelresultaten (Patient Related Outcome Measurements PROMs) voor borstkankerbehandelingen. Het toevoegen van PROMs aan de bestaande NBCA registratie en doorontwikkeling van de indicatorenset is van grote waarde, aldus de pilotgroe. Die verdient dus prioriteit.
Geleverde zorg
In de pilot is onderzocht in hoeverre de bestaande kwaliteitsindicatoren in de NBCA-registratie, zoals het percentage borstsparende operaties dat een ziekenhuis uitvoert, het percentage snijranden waar tumorweefsel is achtergebleven (radicaliteit) na een borstsparende operatie en het percentage okselklieroperaties, iets zeggen over de kwaliteit van de geleverde zorg.
Kleine verschillen
De pilot liet slechts kleine verschillen tussen ziekenhuizen zien, die weinig met verschil in kwaliteit te maken bleken te hebben. Ook na correctie voor ernst van de aandoening (casemix) en in relatie tot elkaar gaven de onderzochte indicatoren weinig informatie over de kwaliteit van borstkankerzorg.
Congres
De resultaten van de pilot zullen worden gepresenteerd op het DICA congres van 13 juni 2014 en besproken met de betrokken beroepsgroepen, Zorgverzekeraars Nederland en de patiëntenvereniging BVN.