De openingstijden van de huisarts zijn niet altijd toereikend en veel mensen kunnen niet altijd binnen 24 uur bij hun huisarts terecht. Bij het veranderen van huisarts lopen patiënten ook nog tegen belemmeringen aan. Dit blijkt uit de meldactie die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Zorgbelangorganisaties eind vorig jaar hebben gehouden.
telefonische bereikbaarheid
De resultaten van deze meldactie bevestigen het beeld uit IGZ/NPCF onderzoek van twee jaar geleden. Bijna tweederde van de vierduizend deelnemers gaf aan dat de openingstijden van de huisarts niet altijd toereikend zijn. De helft van de deelnemers ervaart ‘s ochtends “in enige mate” problemen met de telefonische bereikbaarheid van de huisarts.
Wachttijd
Zo’n 34 procent van de deelnemers geeft aan altijd binnen 24 uur bij hun huisarts terecht te kunnen, terwijl ruim 90 procent van de deelnemers een wachttijd van maximaal 24 uur acceptabel vindt. De NPCF vindt het verschil tussen wens en werkelijkheid groot.
Toevlucht bij spoedlijn
Wanneer de respondenten er niet in slagen hun huisartsenpraktijk telefonisch te bereiken, probeert het merendeel het later opnieuw. Een op de acht zoekt toevlucht bij de spoedlijn of de huisartsenpost. Oneigenlijk gebruik van deze voorzieningen moet worden voorkomen. Daarom wijzen NPCF en Zorgbelangorganisaties huisartsenpraktijk op de noodzaak om hun bereikbaarheid ook tijdens kantooruren verder te verbeteren.
Belemmeringen
Ruim de helft van de ondervraagden die van huisarts wil veranderen, ervaart belemmeringen om te kunnen veranderen. Als belangrijkste obstakel wordt onderlinge afspraken tussen huisartsen genoemd (49 procent). Dit is opmerkelijk vindt NPCF, aangezien de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de NPCF in een gezamenlijk uitgegeven digitale brochure aangeven dat alleen een volle huisartsenpraktijk een geldige reden is om patiënten eenzijdig te weigeren.
Veranderen van huisarts
Veertien procent van de deelnemers gaf aan van huisarts te willen veranderen; elf procent was in de afgelopen twee jaar overgestapt. Belangrijkste redenen waren ontevredenheid (50 procent), verschil van inzicht (35 procent) en de bereikbaarheid (20 procent) van de huisarts.
Belangenorganisaties
Zorgbelangorganisaties behartigen de belangen van zorgvragers in de regio, geven informatie, bieden ondersteuning bij klachten en zetten zich in voor de kwaliteit van de zorg. Zorgbelang Nederland is de brancheorganisatie van de regionale Zorgbelangorganisaties. De NPCF is een samenwerkingsverband van patiëntenkoepels- en organisaties.