Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kwamen in het eerste kwartaal 1906 vragen en meldingen binnen. Die gingen vooral over de ggz, de ziekenhuiszorg, zorgverzekeraars en mondzorg. De lange wachttijden bij de ggz kwamen vaak aan bod. De NZa heeft onlangs een actieplan gepresenteerd voor deze wachttijdenproblematiek.
In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er bij de NZa ook meerdere meldingen over tandartsrekeningen binnen. Zo betaalden patiënten 20 euro voor een aanvullend gesprek, terwijl alleen een routinevragenlijst werd afgenomen. De afname van die routinevragenlijst gebeurt meestal bij nieuwe patiënten en is gratis. Deze mag dus niet in rekening worden gebracht door de tandarts, zoals wel geldt voor de aanvullende anamnese.
Ook declareren tandartsen standaard zes keer het tarief voor gebitsreiniging. Dit mag niet, benadrukt de NZa. Patiënten betalen per vijf minuten dat het gebit daadwerkelijk gereinigd wordt. De NZa heeft de tandartsen verzocht hun handelen in lijn te brengen met de geldende regels.
Revalidatiezorg
Na de Zembla-uitzending op 1 maart over revalidatiezorg deed de NZa een meldoproep. De binnengekomen meldingen over mogelijk misbruik van zorggeld in de medisch-specialistische revalidatiezorg worden momenteel bekeken. De NZa werkt daarnaast in nauwe samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland en de Vereniging van Revalidatieartsen en Revalidatie Nederland aan een nieuwe bekostigingsstructuur, waarin een aantal ongewenste effecten van de bekostiging worden aangepakt.
Burgers kunnen bij de Informatielijn van de NZa terecht met vragen over de zorg. Bovendien kunnen er meldingen worden gedaan. Dit zijn mogelijke overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De NZa bewaakt of burgers (tijdige) toegang hebben tot zorg en ziet erop toe dat zorg betaalbaar blijft. De meldingen dragen daar een steentje aan bij.