De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat zorgkantoren hun service aan individuele consumenten moeten verbeteren evenals de afstemming met andere partijen. Zorgkantoren ondersteunen consumenten te weinig in hun zoektocht naar zorg. Dit blijkt uit het NZa-onderzoeksrapport ‘Wie helpt de cliënt’.
Zorgaanbod
De NZa vindt dat zorgkantoren consumenten beter moeten informeren over het zorgaanbod. Ook de samenwerking met gemeenten, hulp en uitleg aan kwetsbare groepen bij het aanvragen van een indicatie en het initiëren van ketenoverleg met andere partijen zijn voor verbetering vatbaar volgens het rapport.
Service onder de loep
De NZa brengt jaarlijks de prestaties van alle zorgkantoren afzonderlijk in beeld. De NZa gaat de zorgkantoren voortaan scherper beoordelen op hun serviceniveau.
Rol van cliëntondersteuner
De NZa constateert de cliëntondersteunenende rol niet goed geregeld is in met name de sectoren verzorging en verpleging en de geestelijke gezondheidszorg, noch bij de zorgkantoren, noch bij andere organisaties. De NZa adviseert de minister daarom om te onderzoeken of zorgkantoren en/of zorgverzekeraars in de toekomst de rol van cliëntondersteuner op zich kunnen nemen.
>> Skipr daily <<
Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.