De rijhellingen van een parkeergarage in Nieuwegein zijn vorig jaar ingestort door een ontwerpfout en gebreken in de uitvoering. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die heeft onderzocht hoe het kon gebeuren dat alle hellingen op 26 mei 2024 inzakten. Niemand raakte daarbij gewond. De parkeergarage is nog altijd buiten gebruik.
Zwakke verbindingen
De constructie van de bovenste baan bezweek volgens de OVV als eerste. Alle onderliggende rijhellingen van de achtlaagse parkeergarage naast het St. Antonius Ziekenhuis stortten daarna ook in. De verbindingen waren volgens de Onderzoeksraad “te zwak ontworpen en op sommige onderdelen anders uitgevoerd”. De constructie was daardoor “te zwak om de hellingbanen te dragen”.
Wettelijk kader
De OVV constateert ook een gebrek aan regie en controle tijdens het ontwerp, de bouw en het gebruik van de parkeergarage. De raad adviseert de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening randvoorwaarden op te stellen om dit “beter te borgen”. De minister moet zorgen voor een wettelijk kader, waarin staat hoe opdrachtgevers, bouwers en gebouweigenaren de constructieve veiligheid “tijdens alle fasen aantoonbaar moeten controleren”. Ook krijgt de minister het advies om het onafhankelijk toezicht op de constructieve veiligheid van gebouwen te verbeteren.
“Wij zijn verbaasd over het ontbreken van regie en eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid”, zegt OVV-lid Erica Bakkum. Dat is volgens haar ook “de rode draad” die de Onderzoeksraad de afgelopen jaren ziet bij eerdere onderzoeken naar instortingen van gebouwen. “Dat moet echt anders.”
Roest en temperatuur
In Nieuwegein zijn volgens de OVV het ontwerp en de uitvoering van de constructie “onvoldoende aantoonbaar berekend en gecontroleerd”. Daarnaast kwam de raad bijkomende factoren tegen die mogelijk hebben bijgedragen aan het instorten. Zo is in 2015 een extra asfaltlaag op de bovenste baan aangebracht vanwege slijtage, zonder berekening van het effect van deze gewichtstoename op de constructie. Ook reden volgens de OVV in het jaar voorafgaand aan de instorting gemiddeld vijftien voertuigen per dag de parkeergarage in die zwaarder waren dan waarop de garage was berekend. Roestvorming en temperatuurwisselingen, die zorgden voor herhaaldelijk uitzetten en krimpen van de hellingconstructie, speelden eveneens een rol.
St. Antonius: eind dit jaar open
Het St. Antonius zegt in een statement blij te zijn met het onderzoek dringt er bij eigenaar Primevest en de huidige aannemer op aan om de aanbevelingen uit het rapport mee te nemen in de herstelwerkzaamheden aan de parkeergarage. Primevest verwacht dat de garage voor het einde van dit jaar weer veilig in gebruik kan worden genomen. “Daarmee zou een eind komen aan een lange periode van overlast voor patiënten, bezoekers, omwonenden en personeel van ons ziekenhuis in Nieuwegein”, valt te lezen in de reactie van het ziekenhuis.
Gemeente: extra controles geen prioriteit
De gemeente Nieuwegein wist niet dat de bouw van de vorig jaar ingestorte parkeergarage op sommige punten anders is uitgevoerd dan in de plannen stond. Daardoor deed de gemeente geen extra controles, stelt het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. De gemeente zegt ervan uit te gaan dat panden worden gebouwd volgens de verleende vergunning en zo niet, dat de gemeente daarover wordt geïnformeerd. Nieuwegein had ten tijde van de bouw van de garage een personeelstekort en moest dus keuzes maken. Omdat er geen signalen van afwijkingen in de bouw van de garage waren, gaf de gemeente geen prioriteit aan extra controles. (ANP/Skipr)