De huidige gezondheidszorg wordt geconfronteerd met een stijgende zorgvraag, een krappe arbeidsmarkt en een rem op de collectieve uitgaven. Om de zorg houdbaar en betaalbaar te houden komt de nadruk ondermeer te liggen op e-health: gezondheidszorg op het internet. Naar verwachting zal dit landing vinden in de maatschappij.
Inzet van e-health
Met de inzet van e-health komt de zogenaamde ‘e-patiënt’ in beeld, met versterking van de mogelijkheden voor eigen regie op gezondheid en eigen gezondheidsmanagement. Ciran geeft prioriteit aan de inpassing van nieuwe technologie voor het bereik van duurzame behandelresultaten en richt deze op het bereik van patient empowerment in de eigen zorgverlening.
Eigen regie
De patiënt zit bij Ciran in de cockpit: eigen regie over zijn gezondheid en het behandeltraject. Eén van de voorwaarden hierbij is dat patiënten beschikken over allerlei zelfmanagement-vaardigheden. Ciran hanteert hierbij een positieve gezondheidsbenadering met een aanpak die gericht is op het managen van gezondheid en gedrag, in plaats van het richten op ziekte en zorg. Uitgangspunt hierbij is dat maatschappelijke participatie (in welke vorm dan ook) in grote mate kan bijdragen aan het gezond zijn van de mens en bovendien leidt tot preventie van onnodige zorgconsumptie. Aldus heeft Ciran een “e-infrastructuur” ontwikkeld om de patiënt optimaal in zijn “empowerment” te ondersteunen. Het aanbod van e-health en een besloten patiëntenforum vormen vitale bouwstenen van deze infrastructuur.
Ciran e-health maakt de patiënt een gelijkwaardige partner van de zorgprofessional
Ciran heeft het aanbod van e-health geïntegreerd in het behandeltraject. Daarbij heeft de patiënt inzicht in zijn eigen elektronische zorgdossier inzake diagnostiek, behandelprogramma, voortgang en persoonlijke doelstellingen. Bovendien wordt een deel van de zorgverlening, waaronder evaluatiegesprekken, ook via deze e-health omgeving verleend. De patiënt wordt via het e-programma “empowered” met informatie welke hij met zijn behandelaar kan bespreken. De patiënt wordt zo een gelijkwaardige partner van de zorgprofessional en kan met hem de discussie aangaan om het spoedig herstel te bevorderen in lijn met zijn eigen individuele doelstellingen. Op deze wijze vormt patient empowerment een spil in het proces van kwaliteitstoetsing- en bewaking inzake de actuele zorgverlening en het professioneel handelen.
Ciran mobiliseert de patiënt op een besloten patiëntenforum
Er is gebleken dat bij patiënten de behoefte bestaat om ervaringen, die opgedaan zijn tijdens en na het traject, met mede patiënten te delen omdat ze ervaren daar in hun werk of sociale omgeving weinig gelegenheid voor te hebben. Tegen deze achtergrond biedt Ciran patiënten tijdens en na het Poliklinische Revalidatie Traject een virtuele ontmoetingsplaats aan in de vorm van een besloten patiëntenforum. Op dit forum op internet kunnen patiënten met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. Bovendien helpt het forum patiënten om de geleerde lessen uit het Ciran behandeltraject toe te passen en duurzaam vast te houden in het dagelijks leven. De dialoog en activiteit op het forum wordt geleid door twee oud-patiënten van Ciran. Het aantal patiënten dat zich per dag aanmelt op het forum groeit snel, met als gevolg dat er met veel enthousiaste energie over de kunst van gezond zijn gepraat wordt.
Een blik naar de toekomst: Ciran en gaming in de zorg
Ciran stuurt op gedrag en gezondheid in het behandeltraject. In dit kader is Ciran ook bezig met het verkennen van de mogelijkheden op het gebied van gaming. De inzet van gaming ziet Ciran als een trainingsinstrument om de grondbeginselen van de geest te trainen. Deze grondbeginselen, zoals edelmoedigheid en ethisch gedrag, zijn geënt op een universele levenscode afkomstig uit de Boeddhistische filosofie en levenskunst voor mensen die een geslaagd leven willen leiden. Al spelenderwijs kan met gaming het gedrag in relatie tot kwaliteiten van de geest getraind worden
De stem van de patiënt wordt bij Ciran gehoord
Ciran legitimeert met de “e-infrastructuur” dat de patiënt in beweging gezet kan worden. De infrastructuur voorziet de patiënt namelijk van essentiële informatie en communicatiemiddelen om zowel zelfredzaamheid én zelfmanagement te faciliteren als het mede bewaken van de kwaliteit van de zorgverlening. Ciran geeft de patiënt een centrale rol in het zorgproces. Dit levert voor diverse stakeholders voordelen op. Een actief patiëntenplatform betekent dat patiënten en ex-patiënten onderling actief zijn in de “nazorg” met een verwacht sterk preventief karakter. De patiënt wordt bovendien een steeds meer gelijkwaardige gesprekspartner van de professional en daarmee een belangrijke schakel als het gaat om kwaliteitsbewaking in de zorg. Daarnaast wordt een afname van “betaalde” zorgconsumptie verwacht door de overdracht van kennis en ervaring tussen patiënten onderling. Patiënten kunnen veel van elkaar leren én voor elkaar zorgen en zijn hierdoor minder afhankelijk van de zorgprofessional.