Toezichthouders moeten zich meer bekwamen in zachte vaardigheden. Te vaak laten toezichthouders zich bij hun taak louter leiden door de formele en juridische kaders. Ook de governance-opleidingen schieten in dit opzicht tekort. Dat betoogt Siety de Jager van interim-bureau Custom Management in de governance-update van het Nationaal Register.
Structuur
Volgens De Jager wordt de huidige governance-praktijk in de zorg sterk gekleurd door crisissituaties. Om deze het hoofd te kunnen bieden wordt governance steeds meer omkaderd door wetten, codes, regels en richtlijnen. Hoewel volgens De Jager een heldere governancestructuur belangrijk is om bevoegdheden en verantwoordelijkheden af te bakenen, dreigt daarmee de aandacht voor zachte vaardigheden onder te sneeuwen.
Soft skills
“In de raad van toezicht of raad van commissarissen gaat het vooral om de kwaliteit van de mensen die lid van deze raden zijn”, stelt De Jager. “Daarbij gaat het niet alleen om kennis van bepaalde beleidsterreinen, maar ook om soft skills: het vormen van een team, het benoemen en bespreken van irritaties en het niet weglopen voort gevoeligheden, maar het onderkennen daarvan.”
Opleiding
De Jager ziet de overmatige aandacht voor de formele kant van het toezicht houden ook terugkeren in het groeiende aantal opleidingen en trainingen voor toezichthouders. “Kijk je naar de inhoud van de aangeboden programma’s, dan wordt vaak technische kennis aangeboden”, aldus De Jager. “Welke bevoegdheden heeft wie, welke onderwerpen moeten wanneer worden besproken en welke ontwikkelingen doen zich voor?”
Gerennomeerd
“Allemaal belangrijke onderwerpen”, vindt De Jager. “Maar ook hier geldt dat het niet alleen om deze feitelijke kennis zou moeten gaan. De opleidingen moeten ook gaan over de houding van toezichthouders: hoe vraag je door, hoe blijf je vragenstellen, hoe laat je je informeren, hoe stel je je op naar de interne organisatie? Of wordt gedacht dat al die respectabele toezichthouders – die hun sporen (vaak als bestuurders) reeds elders hebben verdiend – een training in dergelijke onderwerpen niet meer nodig hebben? De boeken van Jeroen Smit laten zien dat juist bij gerenommeerde bedrijven het om deze redenen mis is gegaan.”