Patiënten in ziekenhuizen belanden regelmatig op een verkeerde afdeling en worden te snel naar huis gestuurd. Dit komt door het beddentekort in ziekenhuizen. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een enquête onder 670 verpleegkundigen.
Andere afdeling, andere kennis
Zestig procent van de verpleegkundigen moet regelmatig patiënten verzorgen die niet op hun afdeling thuishoren. Volgens de verpleegkundigen is het niet wenselijk dat mensen op een andere afdeling worden geplaatst. Dit omdat de meest optimale faciliteiten niet op die afdeling aanwezig zijn. Daarnaast hebben verpleegkundigen op een andere afdeling vaak niet voldoende kennis over de aandoening van de patiënt. De Consumentenbond illustreert dit door te stellen dat een patiënt die een darmoperatie ondergaan heeft en terecht komt op de afdeling cardiologie te maken krijgt met verpleegkundigen die minder kennis hebben van darmziekten. In deze gevallen blijft weliswaar de behandelend arts verantwoordelijk, maar het kan voorkomen dat deze arts niet op de hoogte is van de locatie van de patiënt. Zo kan een patiënt ook makkelijk vergeten worden.
Wachtenden houden bedden bezet
Door het beddentekort worden patiënten soms eerder naar huis gestuurd dan verantwoord is. De verpleegkundigen geven aan dat ontslagen patiënten soms dezelfde dag nog opnieuw opgenomen worden. Bedden worden ook vastgehouden door patiënten die uitbehandeld zijn, maar nog niet terecht kunnen in bijvoorbeeld een verpleegtehuis of wachten op thuiszorg. De helft van de verpleegkundigen herkent deze situatie.
NVZ: ‘Geen gevolgen voor kwaliteit’
De NVZ vereniging van ziekenhuizen herkent en erkent weliswaar de plaatsing van patiënten op andere afdelingen, maar kan zich niet vinden in de kwaliteitsgevolgen die de Consumentenbond stelt. Elise de Jong, senior communicatieadviseur bij de NVZ, geeft aan dat plaatsing op een andere afdeling niet per definitie slecht is voor de kwaliteit van zorg. Verpleegkundigen hebben immers allemaal een opleiding algemene verpleegkunde gevolgd. Een groot deel van de te verlenen zorg valt hieronder. De Jong zegt het plaatsen van patiënten op de ‘verkeerde’ afdeling niet te kunnen uitsluiten, ook in de toekomst. “Het komt voor en het zal ook blijven voorkomen,” aldus De Jong.
Advies Consumentenbond
Het advies van de Consumentenbond aan patiënten luidt: “Mensen moeten goed voor zichzelf of voor hun familieleden opkomen. Wie onverhoopt op een andere afdeling komt te liggen, doet er goed aan om regelmatig naar de behandelend arts te vragen. De behandelend arts is verantwoordelijk, niet de zaalarts. En vraag om overplaatsing zodra er een bed vrijkomt op de ‘juiste’ afdeling”.