Gemeenten kunnen 1,2 miljard euro besparen op de zorg en ondersteuning die ze in het kader van ondermeer de Wmo en de Wvg aan burgers met een beperking geven. Dat stelt adviesbureau ZorgmarktAdvies.
Dure tweede lijn
Volgens ZorgmarktAdvies wordt het huidige gemeentelijke stelsel gekenmerkt door inefficiency en klantonvriendelijkheid. Niet de hulpvraag van de burger, maar de regels staan centraal. Bovendien zijn er geen prikkels om burgers weg te houden uit dure tweedelijnsvoorzieningen. Gemeenten zijn vaak zelfs goedkoper uit als cliënten in de tweede lijn worden opgenomen. Zo vervallen bijvoorbeeld de kosten van huishoudelijke hulp voor een gemeente, als ouderen worden opgenomen in een verpleeghuis.
Preventiebonus
Het adviesbureau pleit daarom in het rapport “Integraal willen we allemaal”
voor de invoering van een bonus-malusregeling. Gemeenten die gemiddeld weinig doorverwijzen kunnen zo geld verdienen, gemeenten die veel doorverwijzen moeten juist een heffing betaling. Daarmee ontstaat volgens ZorgmarktAdvies voor gemeentes een effectieve prikkel om in zorg en ondersteuning te investeren. Op macroniveau kan een dergelijke regeling volgens ZorgmarktAdvies 1,2 miljard euro aan besparingen opleveren.
Bestedingsvrijheid
Voorwaarde is wel dat de gemeenten meer bestedings- en verantwoordingsvrijheid krijgen bij de vormgeving van het lokale beleid voor zorg en ondersteuning. ZorgmarktAdvies pleit er daarom voor om de functie begeleiding uit de AWBZ over te hevelen van de zorgkantoren naar de gemeentes.
‘Vervuiler betaalt’
De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) laat bij monde van Pieter Vos weten wel wat in de aanbevelingen te zien. “De preventiebonus prikkelt gemeenten te investeren in maatschappelijke ondersteuning. AWBZ-taken via het Gemeentefonds overhevelen naar gemeenten maakt hen slagvaardiger en geloofwaardiger.” Directeur Pieter Hasekamp van branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN) noemt de preventiebonus “een interessant idee”: “Het geeft gemeenten een prikkel om hun maatschappelijke taken goed in te vullen en aan te sluiten op andere domeinen als AWBZ en Zorgverzekeringswet. Daar hoort dan ook een negatieve prikkel bij wanneer de gemeente die taken niet goed vervult: de vervuiler betaalt, zogezegd.”