Professionalisering
Dat aantal is 64 procent meer dan in 2018, een record. Belangrijkste redenen voor de toename is de verdere professionalisering van deze zogenoemde ‘Zorgcoach’ en het feit dat huisartsen steeds vaker patiënten attenderen op de service.
Radiologie
Net als in 2018 bestaat de top 3 van bemiddelingsaanvragen bij de zorgcoaches van Zilveren Kruis uit respectievelijk radiologie, oogheelkunde en orthopedie. De 34 zorgcoaches van de zorgverzekeraar worden het meest ingeschakeld om de wachttijd bij ziekenhuizen te verkorten. Daarnaast worden ze vaak gebeld voor kwaliteitsinformatie over behandelingen of voor hulp bij het zoeken naar een huisarts.
Wachttijden ggz
Ook voor de wachttijden in de geestelijke gezondheid werd vaak gebeld: 7500 verzekerden namen contact op met Zilveren Kruis. Dat was een toename van 25 procent ten opzichte van 2018. De meeste vragen voor de ggz gingen over wachtlijsten bij de verslavingszorg en persoonlijkheidsstoornissen.
Daarbij wezen de coaches op de mogelijkheid om te beeldbellen of te chatten met een psycholoog: de wachttijd voor online-behandeling is slechts twee dagen.
Dan klopt de wachttijd informatie van veel ziekenhuizen en GGZ aanbieders niet óf deze zorgcoaches mogen/kunnen een uitbreiding voorstellen van het omzetplafond aan zorgaanbieders.
En chatten en/of beeldbellen is geen echte behandeling voor verslaafden en persoonlijkheidsproblemen. Dit is een lapmiddel, EHBO in de GGZ. Daarna staan ze gewoon nog steeds minstens 6 maanden op een wachtlijst maar zijn ze in elk geval onder dak en in het zicht van de hulpverleners.