• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. Hippocratez

    De EPA’s worden ook al misbruikt om bepaalde zaken die inmiddels “afgevinkt” zijn niet meer te hoeven doen door opleidingsassistenten. Onder het excuus van “dat kan ik al, dat hoef ik nu niet meer te doen”.
    De EPA is niet dé oplossing
    We zijn van mensen in de praktijk opleiden tot een bepaalde professional verzand in het laten afvinken van hokjes door de mensen die we opleiden om daarmee te kunnen zeggen: kijk! Ze kunnen het. Ik kan het aantonen want alle hokjes zijn afgekruisd.
    Typisch managersgedrag. Zo lang het kruisje goed staat klopt het vast

  2. J Vandenberg

    Bijzonder dat dit systeem zo geforceerd overschat wordt.
    Onderwijskundig is het een drama mbt de verpleegkundige scholing.
    De HBO-v opleiding zorgt voor veel problemen gezien de uitstroom. Het geschetste beeld van de echte realiteit correleeert niet met hetgeen de hoge school in zijn opleiding verwerkt.

    Een vergissing van dit moderne zegeltjes sparen is de koppeling aan het succes bij artsen. Daar is het juridisch staartje nog al anders.
    Daarnaast wordt het broodnodige mentorschap weggesaneerd door veel te veel en onnodige EPA administratie voor alle partijen.

  3. jhmhendriks

    Met belangstelling heb ik het artikel over EPA’s gelezen. En ook de eerste reacties op het artikel. Reflecterend op dit alles lijkt hier de doel-middel valkuil in het artikel op te spelen. EPA’s zijn niet meer maar ook niet minder dan een bruikbaar hulpmiddel. Om meerdere redenen die iedereen met liefde voor ‘opleiden, leren en ontwikkelen’ (Manon Ruijters, 2016) weet en ook respecteert. De vraagstukken in de leerpraktijk die om een passend antwoord vragen zijn volgens mij: 1) mag de praktijk weer leidend zijn/worden en het onderwijs dienend, 2) mag de opleidingsurennorm definitief naar het verleden (20e eeuw) en mogen we de duur van opleiden, leren en ontwikkelen (in de 21e eeuw) aanpassen aan dat wat een opleidingskandidaat in de praktijk toont, aantoont en wat loont. EPA’s zijn mijn inziens een bruikbaar hulpmiddel (leertaal) voor opleidingskandidaten in de praktijk (zorgprofessionals als trainees), voor zelf,- werk- en praktijkcoaches (begeleidingsschil in de praktijk) en werkdocenten (train-de-trainers in de praktijk). Breng het onderwijs terug naar de praktijk en laten we werken aan – moderne – flexibele praktijkgestuurde beroepsopleidingen ‘in huis en op maat’. Waarbij de evalueerbaarheid en effectiviteit van praktijkgestuurd opleiden laat zien dat het echt anders kan. Ja en dan zijn EPA’s nog steeds een bruikbaar hulpmiddel, niet meer en niet minder.