De Alzheimer Experience heeft de Gouden SpinAward 2012 gewonnen in de categorie Interactieve Video. De SpinAwards zijn de jaarprijzen voor creativiteit in de digitale communicatie.
De Alzheimer Experience is een interactieve mediaproductie die de mogelijkheid biedt om deelgenoot te worden van de belevingswereld van mensen met dementie en hun omgeving. Hierdoor worden de kennis en het begrip van de belevingswereld van mensen met dementie vergroot waardoor de zorg wordt verbeterd.
Onderzoek
De Alzheimer Experience is een initiatief van zorgondernemer en ervaringsdeskundige Marco Ouwehand en wetenschapper Anne-Mei The. Alzheimer Nederland is intensief betrokken geweest bij de inhoud. Het Trimbos Instituut deed in opdracht onderzoek naar de belevingen van mensen met dementie. De Alzheimer Experience is geproduceerd door Submarine. Paula van der Oest schreef het scenario en voerde de regie. Sinds de première op 30 mei 2011 hebben meer dan 120 duizend unieke bezoekers de weg weten te vinden naar de Alzheimer Experience.