Zorginstelling Carinova zet een nieuwe facilitaire organisatie op met hulp van dienstverlener Assist. Door in Carinova Services de facilitaire dienstverlening te scheiden van de zorg, gaat de instelling 20 procent aan kosten besparen. Van de in totaal 170 fte’s gaan er zeventig aan de slag in de nieuwe organisatie.
Diensten als de maaltijdvoorziening, de schoonmaak en de kleding reiniging vallen vanaf 1 april onder Carinova Services. Het nieuwe facilitaire bedrijf is een uniek concept, volgens Assist. Het is volledig zelfvoorzienend en baseert de uitgaven op de feitelijke vergoeding vanuit zorgzwaartepakketten. Hierdoor kan Carinova Services op prijs en kwaliteit concurreren met de voorzieningen in een wijk. Op die manier kan de instelling ook wijkbewoners van passende ondersteuning voorzien, en hiermee het omzetverlies als gevolg van een dalend aantal zorgzwaartepakketten goed opvangen.
Bezuinigingen
Carinova heeft besloten de facilitaire taken onder te brengen bij een aparte organisatie om de bezuinigingen door de overheid op langdurige zorg op te vangen. “Daarnaast willen we het bedrijf zo organiseren dat er efficiënter en flexibeler wordt gewerkt”, zegt Gerrit Dorman, directeur van Carinova Services. Medewerkers die voorheen verantwoordelijk waren voor de voeding of de schoonmaak kunnen voortaan vragen beantwoorden over alle facilitaire zaken. Volgens Pieter Veenstra van Assist zal dat leiden tot meer dienstverlening op maat voor bewoners.
De vorming van het nieuwe facilitaire bedrijf heeft gevolgen voor de medewerkers in de ondersteunende diensten. Van de in totaal 170 fte’s gaan er naar verwachting zo’n zeventig fte’s aan de slag als allround servicemedewerker in het nieuwe bedrijf. De rest heeft binnen Carinova een andere baan of nieuwe betrekking gevonden, is begeleid van werk naar werk of heeft de organisatie vrijwillig of door vervroegd pensioen verlaten.
Registratie en facturatie
Het werk van de servicemedewerkers wordt vergaand geautomatiseerd. Elke servicemedewerker wordt uitgerust met een PDA, waarop hij bijvoorbeeld verzoeken van bewoners direct kan invoeren. Bovendien vindt alle communicatie tussen de medewerkers onderling plaats via het apparaat. Er zal niet meer worden vergaderd. De informatie in de PDA vormt de basis voor de registratie en facturatie van de werkzaamheden.