De FNV stapt opnieuw naar de Reclame Code Commissie. De vakbond vindt dat de zorgspotjes, die zijn gemaakt in opdracht van het ministerie van VWS, misleidend zijn.
FNV Zorg & Welzijn meldt dat het teleurgesteld is in de reactie van minister Schippers. Die stelde dat de spotjes geen reclame zijn en daarmee buiten de adviesbevoegdheid van de Commissie vallen.
Zendtijd
Op 15 januari stelt de FNV dit punt ter discussie bij de Reclame Code Commissie. “Minister Schippers heeft zendtijd op radio en tv. Ze huurt een reclamebureau in, ze laat misleidende spotjes maken, en dan ontkent ze dat het reclame is. Wat een schijnvertoning’’, zegt Corrie van Brenk van FNV Zorg & Welzijn.
Rooskleurig
FNV zegt dat er veel klachten zijn binnengekomen over de spotjes. De vakbond stelt dat ze misleidend zijn, omdat aangeboden zorg nu per gemeente verschilt. Daar kunnen geen algemene filmpjes over worden gemaakt. Ze stellen de zaken ook te rooskleurig voor, vindt FNV.