De kosten van overheveling van de landelijk en provinciaal georganiseerde jeugdzorg naar gemeenten kunnen fors oplopen. Vandaar dat diverse partijen pleiten voor een Bestuurlijk Akkoord jeugd-ggz in navolging van het Bestuurlijk Akkoord toekomst GGZ.
Een quickscan gehouden door de Branches Gespecialiseerde Zorg voor Jeugd (BGZJ) laat zien dat de kosten kunnen oplopen tot 1 miljard euro. Voor de ggz-zorg is de verwachting dat de kosten 200 miljoen euro bedragen. GGZ Nederland, het Landelijk Platform GGz en de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie stellen dus voor om een Bestuurlijk Akkoord jeugd-ggz te sluiten met de staatssecretaris van VWS, in navolging van het Bestuurlijk Akkoord toekomst GGZ.
Toegankelijk
Het akkoord jeugd-ggz is een antwoord op de noodzaak om jeugd-ggz toegankelijk te houden voor kinderen met een psychische stoornis, om doelmatigheid te vergroten, de kwaliteit te waarborgen en om de samenwerking met andere sectoren, zoals jeugdzorg, onderwijs en politie, in het gemeentelijk en regionale domein te kunnen verbeteren.
Onderdeel
Tegelijkertijd blijft de jeugd-ggz op deze manier onderdeel uitmaken van de hele ggz en curatieve zorg, waardoor rechtstreekse doorverwijzing binnen de medische keten mogelijk blijft, het recht op zorg blijft bestaan en de specialistische kennis blijft behouden, aldus de initiatiefnemers.
Expertise
Het Bestuurlijk Akkoord jeugd-ggz volgt inhoudelijk de lijn van het Bestuurlijk Akkoord toekomst GGZ, dat inzet op beperking van de groei. Lichte problematiek kan net als bij volwasseren behandeld worden in de basis-ggz. Tegelijkertijd blijft zo de expertise en de toegankelijkheid van de specialistische ggz (tweedelijn) beschikbaar voor gevallen waar dat echt nodig is. Ook maakt de inzet op ambulantisering, verschuiving van zorg van de tweede- naar de eerstelijn en de ontwikkeling van een basis-ggz voor kinderen het mogelijk om de gewenste bezuiniging van 7,5% te realiseren.