Wouter Bos, voorzitter van KPMG Gezondheidszorg, wijst erop dat Nederland achterstand dreigt op te lopen ten opzichte van internationale ontwikkelingen op het gebied van eHealth.
“Waar diverse landen in een hogere versnelling gaan, zien we dat in Nederland de versnippering domineert. Op kleine schaal zijn er meer dan voldoende interessante initiatieven. Maar dat is niet genoeg om de dreigende achterstand ten opzichte van internationale ontwikkelingen te dichten”, aldus Bos. Vaart, volume en commitment van alle betrokken partijen zijn onmisbaar om eHealth echt succesvol te maken. Dat blijkt uit het internationale KPMG-onderzoek ‘Accelerating Innovation: the power of the crowd’.
The power of the crowd
Vaart, volume en commitment van alle betrokken partijen zijn onmisbaar om eHealth echt succesvol te maken. Dat blijkt uit het internationale KPMG-onderzoek ‘Accelerating Innovation: the power of the crowd’.
Het rapport, gebaseerd op onderzoek van KPMG en de Manchester Business School in vijftien landen, werd donderdag aan Eurocommissaris Neelie Kroes in Brussel gepresenteerd. Zij is verantwoordelijk voor de ‘digitale agenda’ van de Europese Unie. Het rapport schetst de succesfactoren voor eHealth aan de hand van concrete voorbeelden in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Amerika.
Volgens Wouter Bos en onderzoeker Jan de Boer is het noodzakelijk dat ook in Nederland een sprong voorwaarts wordt gemaakt. Wouter Bos: “Het is bijna onverantwoordelijk om geen gecoördineerde inspanning te doen als je ziet welke resultaten er mogelijk zijn. En dat terwijl Nederland zo veel mee heeft.”
Praktijkvoorbeeld
Bos verwijst voor de resultaten naar een praktijkvoorbeeld dat ook in Brussel werd aangehaald: The Whole Systems Demonstrator. Het grootste gecontroleerde programma ter wereld, uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, dat zich richt op patiënten met diabetes, COPD en chronisch hartfalen. Het heeft geleid tot 15 procent minder bezoeken aan de spoedeisende hulp, 20 procent minder spoedopnames, 14 procent minder electieve opnames, 14 procent kortere ligduur en 8 procent lagere tariefkosten. De regering Cameron besloot op basis van deze uitkomsten om de ‘3 million live campaign’ op te zetten. Doel is om 3 miljoen chronisch patiënten in 5 jaar met behulp van eHealth te behandelen in hun eigen thuissituatie. Verwacht wordt dat dit een besparing op kan leveren van 1 miljard pond.
Succesfactoren
Bepalend voor succes zijn onder meer dat programma’s voldoende ‘massa’ hebben, alle betrokken partijen eensgezind zijn in hun doelstellingen en inspanningen en het vraagt flexibiliteit in toepassingen op maat. “Een strategisch plan met een duidelijke focus en zorgprofessionals en patiënten samen aan het stuur biedt een helder kompas voor alle betrokkenen en voorkomt dat partijen van koers raken.”zegt KPMG Partner en leider van het internationale onderzoek Jan de Boer.
Volgens het rapport zijn er drie sleutels voor het succes van eHealth. Ten eerste Crowd accelerated innovation: het succes van nieuwe initiatieven wordt mede bepaald door de snelheid waarmee het door veel mensen wordt geadopteerd. Ten tweede Collaborative alignment: de noodzakelijke samenwerking tussen de bij eHealth betrokken partijen, belangrijk voor succes is dat de verschillende partijen allen het nut ervaren van eHealth toepassingen. En tenslotte Creative destruction: de noodzaak om de “oude” werkwijze los te laten. eHealth is namelijk meer dan het in een ‘app’ verpakken van conventionele zorg; het vraagt een volledige herijking van alle zorgprocessen.