Jaarlijks gaan tienduizenden afspraken verloren door patiënten die niet komen opdragen bij afspraken. Diverse ziekenhuizen ontwikkelden al algoritmes om de kans op een no-show te voorspellen zodat ze daar actie op kunnen ondernemen. “Met het no-show voorspelmodel zien we dat AI direct impact heeft op de polikliniek”, zegt Ilse Kant, afdelingshoofd AI for Health bij UMC Utrecht. “Door gericht patiënten te bellen, realiseren we 15 tot 20 procent minder no-shows en benutten we de capaciteit beter.”
Resultaten
Isala, Jeroen Bosch Ziekenhuis en Zuyderland boeken vergelijkbare resultaten, lieten ze deze week weten. Inzet van hun algoritme – geïnspireerd op modellen van UMC Utrecht en Erasmus MC – verlaagt het aantal no-shows binnen de hoogrisicogroep met ongeveer 22 procent.
Platform
Het Utrechtse model is nu beschikbaar via het platform HealthSage AI. De code was eerder al open source gedeeld, maar het bleek voor ziekenhuizen vaak lastig om het model te implementeren en aan te passen voor de eigen organisatie. Die drempels wil HealthSage AI wegnemen. Het UMC Utrecht no-show model is de eerste ziekenhuisoplossing die nu via het dit platform wordt aangeboden.
