Voor diagnostiek ligt dat vertrouwen aanzienlijk lager, op 50 procent. Dat blijkt uit onderzoek van businesstransformatie- en IT-dienstverlener Conclusion naar digitale transformatie in de Nederlandse zorgsector, uitgevoerd onder 643 zorgprofessionals, waaronder IT-beslissers, CMIO’s/CNIO’s, zorgmanagement en artsen.
Ambivalent
Hoewel AI kansen biedt, staan zorgprofessionals ambivalent tegenover de technologie. Meer dan de helft (55%) vindt dat AI wordt overschat als oplossing voor personeelstekorten. Tegelijkertijd ziet 45 procent AI wel als middel om uitstroom van personeel te voorkomen. Bijna de helft (48%) denkt dat AI vooral zal worden ingezet om meer patiënten te kunnen zien, niet om de werkdruk daadwerkelijk te verlagen.
De verwachte verbeteringen door AI richten zich vooral op snellere administratieve processen (59%), verlaging van de werkdruk (55%) en slimmere planning (37%). Tegelijkertijd vreest 40 procent dat de Nederlandse zorg vastloopt zonder radicale digitalisering.
Dossiervorming
De grootste kansen voor AI worden gezien in administratieve taken en verslaglegging. 59 procent ziet mogelijkheden voor AI bij dossiervorming, en het vertrouwen in deze taak ligt met 69 procent nog hoger. Voor monitoring van thuismetingen liggen de cijfers vergelijkbaar: 57 procent ziet kansen, terwijl 75 procent vertrouwen heeft in deze toepassing. Voor andere AI-toepassingen ligt het vertrouwen lager: voorspellende modellen krijgen 54 procent vertrouwen, chatbots 53 procent en AI-diagnose 50 procent.
Technologieën die al breed worden toegepast genieten meer vertrouwen. Remote monitoring staat met 84 procent bovenaan, gevolgd door spraakgestuurde verslaglegging (73%) – een toepassing waarin AI vaak al onzichtbaar aanwezig is. Bij toekomstige technologieën staat AI pas op de vierde plek (30%), na thuismonitoring en remote care (55%), patiëntportalen en zelfregie-apps (54%) en spraakgestuurde verslaglegging (49%).
Angst
Ondanks het vertrouwen in AI voor bepaalde toepassingen, zijn er ook belemmeringen. Ruim een derde van de respondenten (37%) vindt dat innovatie in de zorg wordt tegengehouden door angst en risicomijding. Bij AI denkt 33 procent dat de technologie meer kan betekenen, maar dat organisaties te terughoudend zijn om deze toe te passen.