ACTUEEL

VU kan dossier overledene niet eerder geven

Ondanks een nadrukkelijk verzoek van de Nationale ombudsman geeft het VUmc geen snellere inzage in een onderzoeksrapport over het overlijden van een patiënt. “We kunnen het rapport niet eerder laten lezen aan nabestaanden, omdat er gewoon geen eerdere afspraak mogelijk is”, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Ombudsman

Ombudsman Alexander Brenninkmeijer staat de dochter van een overleden longpatiënt bij. Zij stapte naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) toen ze dacht dat het overlijden van haar vader mogelijk had kunnen worden voorkomen. Het ziekenhuis moest de zaak opnieuw bestuderen van de IGZ en kwam eind november met een rapport. “Deze mevrouw mag het rapport echter niet inzien vóór 15 januari”, aldus een woordvoerder van de ombudsman.

Vertrouwen in ziekenhuis

“Wij zien niet in waarom dat zo lang moet duren. Om het vertrouwen in het ziekenhuis te behouden, wil zij gewoon volledig en juist geïnformeerd worden. Daar zijn die gegevens toch voor?” De nabestaande begrijpt bovendien niet waarom er een aantal privacygevoelige gegevens onherkenbaar zullen worden gemaakt in het rapport.

Procedure

Volgens een woordvoerder van het VUmc duurt de procedure niet langer dan noodzakelijk. “Die mevrouw heeft ons vorige week pas benaderd. Na intern overleg hebben we afgesproken dat onze professor Polman en professor Corstens het rapport persoonlijke zullen geven en toelichten. We hebben een datum voor een afspraak gezocht, maar die kan gewoonweg niet voor 15 januari plaatsvinden." Hij benadrukt dat “99,9 procent” van het rapport gewoon verstrekt wordt en er alleen enkele namen van artsen zullen worden weggelakt. (ANP)

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top