Ondanks een nadrukkelijk verzoek van de Nationale ombudsman geeft het VUmc geen snellere inzage in een onderzoeksrapport over het overlijden van een patiënt. “We kunnen het rapport niet eerder laten lezen aan nabestaanden, omdat er gewoon geen eerdere afspraak mogelijk is”, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.
Ombudsman
Vertrouwen in ziekenhuis
“Wij zien niet in waarom dat zo lang moet duren. Om het vertrouwen in het ziekenhuis te behouden, wil zij gewoon volledig en juist geïnformeerd worden. Daar zijn die gegevens toch voor?” De nabestaande begrijpt bovendien niet waarom er een aantal privacygevoelige gegevens onherkenbaar zullen worden gemaakt in het rapport.
Procedure
Volgens een woordvoerder van het VUmc duurt de procedure niet langer dan noodzakelijk. “Die mevrouw heeft ons vorige week pas benaderd. Na intern overleg hebben we afgesproken dat onze professor Polman en professor Corstens het rapport persoonlijke zullen geven en toelichten. We hebben een datum voor een afspraak gezocht, maar die kan gewoonweg niet voor 15 januari plaatsvinden.” Hij benadrukt dat “99,9 procent” van het rapport gewoon verstrekt wordt en er alleen enkele namen van artsen zullen worden weggelakt. (ANP)