ACTUEEL

Fraudeloket zorg heeft al honderden meldingen

In een week tijd heeft de PVV al 400 meldingen gekregen op het internetloket waar mensen vermoedens van fraude in de zorg kwijt kunnen. De meeste meldingen gaan volgens Tweede Kamerlid Reinette Klever over rekeningen die niet kloppen.

Rekening

Ze noemt als voorbeeld iemand die bij de uroloog komt en te horen krijgt dat hij weet wat er gaat gebeuren, omdat hij volgens de gegevens al eerder hetzelfde onderzoek had ondergaan. “Of de KNO-arts die 1500 euro rekent voor een behandeling, die niet meer was dan een gesprek van een kwartier.” Klever: “Dit geeft alleen maar aan hoe belangrijk het is dat de rekening naar de patiënt gaat. Nu gaat de rekening naar de zorgverzekeraar die niet weet hoe iemand is behandeld, maar wel betaalt. De patiënt weet wel wat er in de behandelkamer is gebeurd, maar ziet niet wat er op de rekening staat.”

De PVV opende vorige week dinsdag een internetloket, www.fraudeloketzorg.nl, waar mensen vermoedens van fraude kwijt kunnen. “Als we dit geld kunnen terughalen, zou bijvoorbeeld de zorgpremie bijna kunnen halveren”, becijfert Klever, die eerder bij minister Edith Schippers (Volksgezondheid) al aandrong op een meldplicht bij vermoedens van fraude in de zorg. (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Hoek

12 februari 2013

Alleen al de naam van het loket wekt de suggestie dat er opzet in het spel is. Veelal heeft een bepaalde verrichting cq diagnose een DBC (Diagnose behandel combinatie) tot gevolg. Hieraan zit dan weer een honorariumdeel en een ziekenhuisdeel verbonden. Dat maakt dat de patient niet begrijpt waarom de rekening is zoals deze is. Vaak zitten er allerhande overheadkosten opgenomen in de DBC van waaruit ondersteunende taken worden bekostigd. Dit heet geen fraude! Maar ach wat mag je ook van deze polariserende partij verwachten...

Alberts

12 februari 2013

Eigen ervaring als zorgaanbieder: patiënte, jonge vrouw, komt voor intakegesprek bij tweedelijns psycholoog. Deze schrijft na dit gesprek van een uur, een intakeverslag met behandelplan. Patiënte komt niet op vervolgafspraak, en na 2 keer haar voicemail ingesproken te hebben waarop ze niet terugbelt krijg ik haar de derde keer wel aan de lijn. Ze wil toch niet in psychotherapie voor haar eetproblemen, misschien later. Ik informeer per email de verwijzend huisarts hierover, en sluit het dossier. Het DBC systeem telt voor over de 100 minuten directe en indirecte patiëntgebonden op. Ik dien de DBC in ter declaratie bij de verzekeraar.
Na enkele weken boos telefoontje van patiënte, ze moet een eigen bijdrage van 200 euro betalen voor één gesprek waarvan de kosten blijkbaar over de 250 euro zijn! Of ik wel eerlijk gedeclareerd had.
Inderdaad mevrouw, dat zijn de regels. En dan heb ik de no show van de vervolgafspraak nog niet eens aan u berekend, doe ik normaal wel maar vond het al zo zuur voor u.
Niks gefraudeerd, heel zorgvuldig tijd geschreven en zelfs geen no show in rekening gebracht, toch een boze patiënt.

Moraal: licht patiënten ook beter voor over het systeem wat we met zijn allen ontwikkeld hebben. En over de kosten. Niet alleen zorgaanbieders zijn verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt worden, patiënten en politiek net zo goed.

Top