ACTUEEL

CDA pleit voor snelle scheiding wonen en zorg

De woonkosten van zorgvragers moeten niet betaald worden uit de AWBZ. Volgens CDA-Kamerlid Jan de Vries is wonen geen zorg. Het is dan ook niet de vraag of wonen en zorg gescheiden moeten worden, maar wanneer en hoe dit moet gebeuren. De Vries heeft staatssecretaris Jet Bussemaker van VWS gevraagd vaart te maken van de financiële scheiding van wonen en zorg.

Beroep op huurtoeslag

Volgens het Kamerlid is wonen ieders eigen verantwoordelijkheid. “Mocht je als zorgvrager te weinig inkomsten hebben om de woonkosten zelf te betalen, dan kun je, net als iedere andere Nederlander, altijd een beroep doen op de huurtoeslag.” Na de financiële scheiding van wonen en zorg kan de eigen bijdrage voor de AWBZ worden afgeschaft, stelt De Vries op de site van het CDA.

Geleidelijke scheiding

Bussemaker heeft toegezegd een stuurgroep in te stellen die de scheiding gaat aanpakken. In juni 2009 is het kabinet nog akkoord gegaan met een geleidelijke scheiding van wonen en zorg. Dit ondermeer omdat de financiële verschuivingen van het verplicht doorvoeren van de scheiding nadelig zou zijn voor zorginstellingen.

Bekijk het standpunt van Jan de Vries

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Hugo van den Beld

5 februari 2010

Het onderwerp "scheiden van wonen en zorg" klinkt voor de politiek altijd heel interessant. Maar de facto betekent het heel weinig:

* als mensen meer moeten betalen voor huur/wonen, dan gaan ze minder eigen bijdragen voor de zorg betalen

* bovendien zullen uitgaven voor zorgtoeslag toenemen

* het betekent een gigantische administratief/financiële operatie met dito uitvoeringsproblemen

Conclusie voor mij: operatie "scheiding wonen en zorg" levert *werkelijk* weinig of niets op, anders dan politiek beladen discussies.

Hugo van den Beld

5 februari 2010

Correctie op bovenstaand bericht: "zorgtoeslag" moet zijn 'huurtoeslag"

Mouton

8 februari 2010

Het scheiden van wonen en zorg is een noodzakelijke en zeer ingrijpende maatregel. Het zijn niet alleen de doelen die de Vries nastreeft die het gevolg zijn. Het complete vastgoed- en bestuurlijke beleid van AWBZ- en aanpalende instellingen wordt er zwaar door beinvloed. Kunnen risico's van wooninkomsten worden afgewenteld op het strak overblijvende budget van de zorgverlener? Moeten instellingen naar dubbele rechtspersonen of andere constructen? Ook voor de client verandert er veel, tenminste als hij de vraag krijgt vastgoed bij leverancier 1 en zorg bij leverancier 2 in te kopen. Met de toenemende druk op PGB-financiering zou dat tot aardige verschuivingen kunnen leiden. Moet e.e.a. beperkt worden tot de ouderenzorg? Moet het AWBZ-breed? Vindt er kapitaalvernietiging plaats door uitstroom uit oorspronkelijke AWBZ-gefinancierde gebouwen? Welke schaalgrootte-effecten zijn er.

Als je een verdergelegen doel hebt, bijvoorbeeld volledige persoonlijke keuzevrijheid, dan kun je het waarschijnlijk aan de vork steken. Zo niet, dan is de kans dat je in een moeras van vraagstukken en rekenexercities terecht komt groot.

Kortom, een mening is nog wat anders dan een verdieping in het vraagstuk.

Top