ACTUEEL

Dr. Yep vangt verwarde zorgconsument op

De redactie van zorggids Dr. Yep slaat alarm over kritiek van zorgverzekeraars op de kwaliteit van zorg. De redactie zegt veel telefoontjes en e-mails te ontvangen van zorgconsumenten die door de berichten in verwarring zijn geraakt over hun zorgverlener.

‘Slechte zorg'

"Deze ongerustheid is ontstaan naar aanleiding van de berichten van een zorgverzekeraar dat bepaalde ziekenhuizen 'slechte zorg' zouden leveren. Die zorgverzekeraar heeft contracten met deze ziekenhuizen opgezegd", licht John Lebbink, neuroloog en eindredacteur van Dr. Yep, toe. Lebbink doelt hiermee op de borstkankerlijst van zorgverzekeraar CZ. Op grond van criteria achter deze lijst is CZ gestopt met de inkoop van borstkankerzorg bij vier ziekenhuizen.

Verkeerde been

Volgens Lebbink wordt de zorgconsument zo op het verkeerde been gezet."De zorgconsument trekt daaruit de conclusie dat die zorg dan wel erg slecht moet zijn en vraagt zich af hoe het zit met de zorg van andere specialismen in de betreffende ziekenhuizen. Een ziekenhuis dat een lagere score behaalt op de zorg van bijvoorbeeld borstkanker,  biedt wel degelijk goede en veilige zorg, uitgevoerd door bekwame specialistenteams."

Betrouwbare informatie

Volgens Lebbink onderstreept de onrust onder zorgconsumenten de behoefte aan betrouwbare informatie. Dr. Yep denkt daar met "een positieve insteek" aan tegemoet te komen. "Met behulp van onze databases van actuele, onderbouwde kwaliteitsgegevens proberen we die ongerustheid bij patiënten  weg te nemen", aldus Lebbink. "Verschillen zijn er, maar leggen we positief en precies uit. "

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top